Translate

Kamis, 14 Februari 2013

IN THE NAME OF ALLAH

IN THE NAME OF ALLAH, MOST GRACIOUS, MOST MERCIFUL
Allah tha 1 Pictures, Images and Photos
IN THE NAME OF ALLAH, MOST GRACIOUS, MOST MERCIFUL

All types of perfect praise belong to Allah alone The Lord of all the worlds Most Gracious, Ever Merciful Master of the Day of Judgement Thee alone do we worship and Thee alone do we implore for help Guide us along the straight path-the path of those on whom Thou hast bestowed Thy favours, those who have not incurred Thy displeasure and those who have not gone astry

Allah
is He save whom none is worthy of worship, the Ever-Living, the Self-Subsisting and All-Sustaining. Slumber seizes Him not, nor sleep. To Him belongs whatsoever is in the Heaven and whatsoever in the earth. Who is he that dareintercede with Him, except by his permission? He knows all that is before them and all that is behind them, and they cannot compass aughtof His knowledge, except that which He please. His knowledge extends over the heavens and the earth, and the care of them wearis Him not. He is the Most High, the Most Great

The Messenger
has full faith in that which has been sent down to him from his Lord and so have the believers: all of them believe in Allah, and His angels, and in His Books and in His Messengers, affirming : we make no distinction between any of of His Messengers; we have heard Allah’s command and we have submitted ourselves wholly to Him.They supplicate: We implore Thy forgiveness, Lord, and to Thee is our return.Allah requires not of any one that which is beyond his capacity; each shall have the benefit of the good he does and shall suffer the consequences of the ill he works. Supplicate, therefore: Lord, take us not to task if we forget or fall into error; Lord place us not under responsibility in the manner of those whom Thou didst place under responsibility before us; Lord, burden us not with that which we have not strength to bear; overlook our defaults and grant us forgiveness and have mercy on us; Thou art our master, so grant us succour against those who reject thee.


“Surely, We ourself have sent down this Exhortation, We will, most surely, safeguard it.” (Al-Hijr : 9)

“I Perfected your religion for your benefit, and have completed My favour unto you, and have chosen for you Islam as your faith.”(Al-Maidah :3)

“Have
We not expanded thee thy breast?. And removed from thee thy burden. The which
did gall thy back? And raised high the esteem (in which) thou (art held)? So,
verily, with every difficulty, there is relief. Verily, with every difficulty
there is relief. Therefore, when thou art free (from thine immediate task),
still labour hard, And to thy Lord turn
(all) thy attention.”
(Al-Insyirah-As-Syarh.)

Proclaim: He is Allah, the Single; Allah, the Self-Existing and Besought of all. He begets not, nor is He begotten; and there is none equal to Him in His attributes(Al-ikhlash)

Proclaim: I seek the protection of the Lord of the break of dawn, from the mischief of every created thing, from the mischief of the darkness when the moon is eclipsed, from the mischief of those who seek to promote discord, and from the mischief of every persistently envious person.(al-Falaq)

Proclaim: I seek the protection of the Lord of mankind, the King of mankind, the God of mankind, against the mischief of every sneaking whisperer, who whispers into the mind of people, whether he (Jin)behidden from sight or be one of the common people.(an-Naas)

Proclaim : Hearken ye who disbelieve! ! I don not worship as you worship, nor do you worship as I worship. I do not worship those that you worship, nor do you worship Him Whom I worship; that is because you follow one faith and I follow another faith.(Al-Kaafiruun)



Khutbah Terakhir Nabi Muhammad SAW
9 ZULHIJJAH TAHUN 10 HIJRAH, DI LEMBAH URANAH, GUNUNG 'ARAFAH

"Wahai manusia dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan !!! Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini.

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.

Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu pula. Ingatlah bahwa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti akan membuat perhitungan atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba', oleh itu segala urusan yang melibatkan riba' hendaklah dibatalkan mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.

Wahai manusia, sebagaimana kamu mempunyai hak atas para isteri kamu, mereka juga mempunyai atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan mereka ke atas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.

Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik! dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu ke atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini. Sembahlah Allah, dirikanlah solat lima kali sehari, berpuasalah di Bulan Ramadhan, tunaikanlah zakat dan harta kekayaan kamu dan kerjakanlah ibadah haji sekiranya mampu.

Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak ada seorangpun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam taqwa dan amal soleh.

Ingatlah bahawa kamu akan mengadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan atas segala apa yang telah kamu lakukan. Oleh itu, awasilah tindak-tanduk kamu agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah disampaikan kepada kamu.

Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku.

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku ini menyampaikannya pula kepada orang lain dan hendaklah orang yang lain itu menyampaikannya pula kepada orang lain dan begitu seterusnya.

Semoga orang yang terakhir yang menerimanya lebih memahami kata-kataku ini dari mereka yang mendengar terus dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya aku telah sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba- Mu. "

"Dan, Ingatlah... hanya dengan mengingati Allah... hati akan menjadi tenang."

“Semoga ALLAH
melindungiku dari keburukan dan kejahatan kamu serta melindungi kamu dari
keburukanku dan kejahatanku... Semoga Allah melindungimu dari kemurkaan-Nya dan
neraka-Nya... Semoga Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang, melindungi
kita semua dari Azab Neraka, Azab Kubur, Fitnah-fitnah kehidupan dan kematian,
Fitnah-fitnah Dajjal laknatullah, Fitnah-fitnah Syaitan jin dan manusia dann
seluruh fitnah-fitnah dosa-dosa silam kita...
Dan, Semoga Allah
memberkati kamu dan mengampuni segala dosa kamu dan sesiapa pun yang bersama
kamu buat selama-lamanya... amin”

CUKUPLAH ALLAH SEBAGAI WAKILKU ATAS SEGALA URUSAN. TIADA DAYA UPAYA DAKU
MELAINKAN DENGAN KEKUASAAN ALLAH YANG MAHA AGUNG, YANG TIADA TUHAN YANG
DISEMBAH MELAINKAN ALLAH SEMATA-MATA.MAHA SUCI ALLAH, SEGALA PUJI BAGI ALLAH,
TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH DAN ALLAH MAHA BESAR.

Rabu, 30 Januari 2013
PINTU SYAITAN PADA MANUSIA???
‎10 PINTU SYAITAN MASUK KE DALAM TUBUH MANUSIA SYAITAN MEMASUKI tubuh manusia, dan merasuk serta merosak manusia itu, dari SEPULUH ‘PINTU’, iaitu SIFAT-SIFAT DAN PERANGAI-PERANGAI BURUK (TERCELA) MANUSIA ITU SENDIRI: 1] TAMAK DAN JAHAT SANGKA. Hadapinya dengan sifat menaruh kepercayaan dan berpada dengan apa yang ada, setelah berusaha dan berikhtiar. 2] CINTAKAN HIDUP DAN PANJANG ANGAN-ANGAN. Hadapinya dengan rasa takut terhadap kedatangan maut dengan tiba-tiba. 3] CINTAKAN KEREHATAN DAN KENIKMATAN. Hadapinya dengan meyakini bahawa nikmat itu akan hilang dan meyakini balasan buruk. 4] KAGUM PADA DIRI SENDIRI (UJUB). Hadapinya dengan mensyukuri nikmat-nikmat pemberian Allah dan takutkan balasan seksaan. 5] PANDANG RENDAH TERHADAP ORANG LAIN dan tidak menghormati mereka. Hadapinya dengan cara mengetahui hak-hak dan kehormatan mereka. 6] HASAD DENGKI. Hadapinya dengan sifat qanaah (berpuas hati dgn apa yang ada, setelah berusaha dan berikhtiar), dan redha terhadap pemberian Allah kepada makhluknya. 7] RIYA' DAN SUKAKAN PUJIAN MANUSIA. Hadapinya dengan sifat ikhlas. 8] BAKHIL. Hadapinya dengan meyakini bahawa apa yang ada ditangan makhluk itu akan binasa sedang apa yang ada disisi Allah itu akan kekal. 9] SOMBONG DAN TAKABBUR. Hadapinya dengan sifat tawadhu' dan merendah diri. 10] TAMAK HALOBA. Hadapinya dengan yakin terhadap balasan Allah, dan tidak mengharapkn sesuatu yang ada pada manusia. ASTAGHFIRULLA HAL ADZIM, SEMOGA DIRI KITA AKAN DAPAT MENGAWALNYA DAN DAPAT MENJAUHKAN DIRI DARI GODAAN SYAITAN YANG DURJANA...
Posted by SILZACK KHAIROL at 4:51 PTG Tiada ulasan: Links to this post
Selasa, 29 Januari 2013
KUNYIT???
KHASIAT KUNYIT : ANTIPENGOKSIDA, ANTI-TOKSIN, ANTI-RADANG MENGUBATI SAKIT SENDI, MENGUBATI SAKIT ASMA, PELEGAH LUKA PEMBEDAHAN PELINDUNG HATI : (ANTI-HEPATITIS ), ANTI-JAUNDIS (KUNING), PERAWAT MASALAH HEMPEDU, ANTI ULSER PERUT, ANTI-ULSER USUS, ANTI –RABUN MATA. ANTI-ARTEROSKLEROSIS (ANTI KOLESTROL JAHAT), MENGUBATI PENYAKIT KARDIOVASKULAR, MENINGKATKAN SISTEM IMUN DAN ANTIBARAH, ANTI –HIV, PENCEGAH KANSER SERVIK(PENCUCI RAHIM), KANSER PERUT, KANSER DUODENUM, KANSER KOLON, KANSER PAYU DARA KANSER KULIT (MENCANTIKKAN KULIT) MEMULIHKAN SAKIT PELUPUSAN OTOT (MD) ANTI-NYANYUK MENINGKATKAN KECERDASAN I.Q , MENGUBATI BUASIR, MENGUBATI KENCING BERDARAH, MENGUBATI SENGGUGUT, MENGUBATI DEMAM KUNING, MENGUBATI KATARAK MATA SUKATAN : 5 CM KUNYIT HIDUP DITUMBUK HINGGA HANCUR DAN DITAMBAH SEGELAS AIR DAN SESUDU GULA ATAU MADU ASLI- DI MINUM SETIAP MALAM SEBELUM TIDUR.
Posted by SILZACK KHAIROL at 7:46 PTG Tiada ulasan: Links to this post
NABI MUHAMMADURRASULULLAH ???
Wahyu Terakhir Kapada Rasulullah SAW Diriwayatkan bahwa surah Al-Maaidah ayat 3 diturunkan pada sesudah waktu asar yaitu pada hari Jumaat di padang Arafah pada musim haji penghabisan [Wada']. Pada masa itu Rasulullah SAW berada di Arafah di atas unta. Ketika ayat ini turun Rasulullah SAW tidak begitu jelas penerimaannya untuk mengingati isi dan makna yang terkandung dalam ayat tersebut. Kemudian Rasulullah SAW bersandar pada unta beliau, dan unta beliau pun duduk perlahan-lahan. Setelah itu turun malaikat Jibril AS dan berkata: "Wahai Muhammad, sesungguhnya pada hari ini telah disempurnakan urusan agamamu, maka terputuslah apa yang diperintahkan oleh Allah SWT dan demikian juga apa yang terlarang olehnya. Oleh itu kamu kumpulkan para sahabatmu dan beritahu kepada mereka bahwa hari ini adalah hari terakhir aku bertemu dengan kamu." Setelah Malaikat Jibril AS pergi maka Rasulullah SAW pun berangkat ke Mekah dan terus pergi ke Madinah.Setelah Rasulullah SAW mengumpulkan para sahabat beliau, maka Rasulullah SAW pun menceritakan apa yang telah diberitahu oleh malaikat Jibril AS. Apabila para sahabat mendengar hal yang demikian maka mereka pun gembira sambil berkata: "Agama kita telah sempurna. Agama kila telah sempurna." Apabila Abu Bakar ra. mendengar keterangan Rasulullah SAW itu, maka ia tidak dapat menahan kesedihannya maka ia pun kembali ke rumah lalu mengunci pintu dan menangis sekuat-kuatnya. Abu Bakar ra. menangis dari pagi hingga ke malam. Kisah tentang Abu Bakar ra. menangis telah sampai kepada para sahabat yang lain, maka berkumpullah para sahabat di depan rumah Abu Bakar ra. dan mereka berkata: "Wahai Abu Bakar, apakah yang telah membuat kamu menangis sehingga begini sekali keadaanmu? Seharusnya kamu merasa gembira sebab agama kita telah sempuma." Mendengarkan pertanyaan dari para sahabat maka Abu Bakar ra. pun berkata, "Wahai para sahabatku, kamu semua tidak tahu tentang musibah yang menimpa kamu, tidakkah kamu tahu bahwa apabila sesualu perkara itu telah sempuma maka akan kelihatanlah akan kekurangannya. Dengan turunnya ayat tersebut bahwa ia menunjukkan perpisahan kita dengan Rasulullah SAW. Hasan dan Husin menjadi yatim dan para isteri nabi menjadi janda." Selelah mereka mendengar penjelasan dari Abu Bakar ra. maka sadarlah mereka akan kebenaran kata-kata Abu Bakar ra., lalu mereka menangis dengan sekuat-kuatnya. Tangisan mereka telah didengar oleh para sahabat yang lain, maka mereka pun terus memberitahu Rasulullah SAW tentang apa yang mereka lihat itu. Berkata salah seorang dari para sahabat, "Ya Rasulullah SAW, kami baru kembali dari rumah Abu Bakar ra. dan kami dapati banyak orang menangis dengan suara yang kuat di depan rumah beliau." Apabila Rasulullah SAW mendengar keterangan dari para sahabat, maka berubahlah muka Rasulullah SAW dan dengan bergegas beliau menuju ke rumah Abu Bakar ra.. Setelah Rasulullah SAW sampai di rumah Abu Bakar ra. maka Rasulullah SAW melihat kesemua mereka yang menangis dan bertanya, "Wahai para sahabatku, kenapakah kamu semua menangis?." Kemudian Ali ra. berkata, "Ya Rasulullah SAW, Abu Bakar ra. mengatakan dengan turunnya ayat ini membawa tanda bahwa waktu wafatmu telah dekat. Adakah ini benar ya Rasulullah?." Lalu Rasulullah SAW berkata: "Semua yang dikatakan oleh Abu Bakar ra. adalah benar, dan sesungguhnya waktu untuk aku meninggalkan kamu semua telah dekat". Setelah Abu Bakar ra. mendengar pengakuan Rasulullah SAW, maka ia pun menangis sekuat tenaganya sehingga ia jatuh pingsan. Sementara 'Ukasyah ra. berkata kepada Rasulullah SAW, 'Ya Rasulullah, waktu itu saya anda pukul pada tulang rusuk saya. Oleh itu saya hendak tahu apakah anda sengaja memukul saya atau hendak memukul unta baginda." Rasulullah SAW berkata: "Wahai 'Ukasyah, Rasulullah SAW sengaja memukul kamu." Kemudian Rasulullah SAW berkata kepada Bilal ra., "Wahai Bilal, kamu pergi ke rumah Fathimah dan ambilkan tongkatku ke mari." Bilal keluar dari masjid menuju ke rumah Fathimah sambil meletakkan tangannya di atas kepala dengan berkata, "Rasulullah telah menyediakan dirinya untuk dibalas [diqishash]." Setelah Bilal sampai di rumah Fathimah maka Bilal pun memberi salam dan mengetuk pintu. Kemudian Fathimah ra. menyahut dengan berkata: "Siapakah di pintu?." Lalu Bilal ra. berkata: "Saya Bilal, saya telah diperintahkan oleh Rasulullah SAW unluk mengambil tongkat beliau."Kemudian Fathimah ra. berkata: "Wahai Bilal, untuk apa ayahku minta tongkatnya." Berkata Bilal ra.: "Wahai Fathimah, Rasulullah SAW telah menyediakan dirinya untuk diqishash." Bertanya Fathimah ra. lagi: "Wahai Bilal, siapakah manusia yang sampai hatinya untuk menqishash Rasulullah SAW?" Bilal ra. tidak menjawab perlanyaan Fathimah ra., Setelah Fathimah ra. memberikan tongkat tersebut, maka Bilal pun membawa tongkat itu kepada Rasulullah SAW Setelah Rasulullah SAW menerima tongkat tersebut dari Bilal ra. maka beliau pun menyerahkan kepada 'Ukasyah. Melihatkan hal yang demikian maka Abu Bakar ra. dan Umar ra. tampil ke depan sambil berkata: "Wahai 'Ukasyah, janganlah kamu qishash baginda SAW tetapi kamu qishashlah kami berdua." Apabila Rasulullah SAW mendengar kata-kata Abu Bakar ra. dan Umar ra. maka dengan segera beliau berkata: "Wahai Abu Bakar, Umar dudukiah kamu berdua, sesungguhnya Allah SWT telah menetapkan tempatnya untuk kamu berdua." Kemudian Ali ra. bangun, lalu berkata, "Wahai 'Ukasyah! Aku adalah orang yang senantiasa berada di samping Rasulullah SAW oleh itu kamu pukullah aku dan janganlah kamu menqishash Rasulullah SAW" Lalu Rasultillah SAW berkata, "Wahai Ali duduklah kamu, sesungguhnya Allah SWT telah menetapkan tempatmu dan mengetahui isi hatimu." Setelah itu Hasan dan Husin bangun dengan berkata: "Wahai 'Ukasyah, bukankah kamu tidak tahu bahwa kami ini adalah cucu Rasulullah SAW, kalau kamu menqishash kami sama dengan kamu menqishash Rasulullah SAW" Mendengar kata-kata cucunya Rasulullah SAW pun berkata, "Wahai buah hatiku duduklah kamu berdua." Berkata Rasulullah SAW "Wahai 'Ukasyah pukullah saya kalau kamu hendak memukul." Kemudian 'Ukasyah berkata: "Ya Rasulullah SAW, anda telah memukul saya sewaktu saya tidak memakai baju." Maka Rasulullah SAW pun membuka baju. Setelah Rasulullah SAW membuka baju maka menangislah semua yang hadir. Setelah 'Ukasyah melihat tubuh Rasulullah SAW maka ia pun mencium beliau dan berkata, "Saya tebus anda dengan jiwa saya ya Rasulullah SAW, siapakah yang sanggup memukul anda. Saya melakukan begini adalah sebab saya ingin menyentuh badan anda yang dimuliakan oleh Allah SWT dengan badan saya. Dan Allah SWT menjaga saya dari neraka dengan kehormatanmu." Kemudian Rasulullah SAW berkata, "Dengarlah kamu sekalian, sekiranya kamu hendak melihat ahli syurga, inilah orangnya." Kemudian semua para jemaah bersalam-salaman atas kegembiraan mereka terhadap peristiwa yang sangat genting itu. Setelah itu para jemaah pun berkata, "Wahai 'Ukasyah, inilah keuntungan yang paling besar bagimu, engkau telah memperolehi derajat yang tinggi dan bertemankan Rasulullah SAW di dalam syurga." Apabila ajal Rasulullah SAW makin dekat maka beliau pun memanggil para sahabat ke rumah Aisyah ra. dan beliau berkata: "Selamat datang kamu semua semoga Allah SWT mengasihi kamu semua, saya berwasiat kepada kamu semua agar kamu semua bertaqwa kepada Allah SWT dan mentaati segala perintahnya. Sesungguhnya hari perpisahan antara saya dengan kamu semua hampir dekat, dan dekat pula saat kembalinya seorang hamba kepada Allah SWT dan menempatkannya di syurga. Kalau telah sampai ajalku maka hendaklah Ali yang memandikanku, Fadhl bin Abbas hendaklah menuangkan air dan Usamah bin Zaid hendaklah menolong keduanya. Setelah itu kamu kafanilah aku dengan pakaianku sendiri apabila kamu semua menghendaki, atau kafanilah aku dengan kain yaman yang putih. Apabila kamu memandikan aku, maka hendaklah kamu letakkan aku di atas balai tempat tidurku dalam rumahku ini. Setelah itu kamu semua keluarlah sebentar meninggalkan aku. Pertama yang akan menshalatkan aku ialah Allah SWT, kemudian yang akan menshalat aku ialah Jibril AS, kemudian diikuti oleh malaikat Israfil, malaikat Mikail, dan yang akhir sekali malaikat lzrail berserta dengan semua para pembantunya. Setelah itu baru kamu semua masuk bergantian secara berkelompok bershalat ke atasku." Setelah para sahabat mendengar ucapan yang sungguh menyayat hati itu maka mereka pun menangis dengan nada yang keras dan berkata, "Ya Rasulullah SAW anda adalah seorang Rasul yang diutus kepada kami dan untuk semua, yang mana selama ini anda memberi kekuatan dalam penemuan kami dan sebagai penguasa yang menguruskan perkara kami. Apabila anda sudah tiada nanti kepada siapakah akan kami tanya setiap persoalan yang timbul nanti?." Kemudian Rasulullah SAW berkata, "Dengarlah para sahabatku, aku tinggalkan kepada kamu semua jalan yang benar dan jalan yang terang, dan telah aku tinggalkan kepada kamu semua dua penasihat yang satu daripadanya pandai bicara dan yang satu lagi diam sahaja. Yang pandai bicara itu ialah Al-Quran dan yang diam itu ialah maut. Apabila ada sesuatu persoalan yang rumit di antara kamu, maka hendaklah kamu semua kembali kepada Al-Quran dan Hadis-ku dan sekiranya hati kamu itu berkeras maka lembutkan dia dengan mengambil pelajaran dari mati." Setelah Rasulullah SAW berkata demikian, maka sakit Rasulullah SAW bermula. Dalam bulan safar Rasulullah SAW sakit selama 18 hari dan sering diziaiahi oleh para sahabat. Dalam sebuah kitab diterangkan bahwa Rasulullah SAW diutus pada hari Senin dan wafat pada hari Senin. Pada hari Senin penyakit Rasulullah SAW bertambah berat, setelah Bilal ra. menyelesaikan azan subuh, maka Bilal ra. pun pergi ke rumah Rasulullah SAW. Sesampainya Bilal ra. di rumah Rasulullah SAW maka Bilal ra. pun memberi salam, "Assalaarnualaika ya rasulullah." Lalu dijawab oleh Fathimah ra., "Rasulullah SAW masih sibuk dengan urusan beliau." Setelah Bilal ra. mendengar penjelasan dari Fathimah ra. maka Bilal ra. pun kembali ke masjid tanpa memahami kata-kata Fathimah ra. itu. Apabila waktu subuh hampir hendak lupus, lalu Bilal pergi sekali lagi ke rumah Rasulullah SAW dan memberi salam seperti permulaan tadi, kali ini salam Bilal ra. telah di dengar oleh Rasulullah SAW dan baginda berkata, "Masuklah wahai Bilal, sesungguhnya penyakitku ini semakin berat, oleh itu kamu suruhlah Abu Bakar mengimamkan shalat subuh berjemaah dengan mereka yang hadir." Setelah mendengar kata-kata Rasulullah SAW maka Bilal ra. pun berjalan menuju ke masjid sambil meletakkan tangan di atas kepala dengan berkata: "Aduh musibah." Setelah Bilal ra. sarnpai di masjid maka Bilal ra. pun memberitahu Abu Bakar tentang apa yang telah Rasulullah SAW katakan kepadanya. Abu Bakar ra. tidak dapat menahan dirinya apabila ia melihat mimbar kosong maka dengan suara yang keras Abu Bakar ra. menangis sehingga ia jatuh pingsan. Melihatkan peristiwa ini maka riuh rendah tangisan sahabat dalam masjid, sehingga Rasulullah SAW bertanya kepada Fathimah ra.; "Wahai Fathimah apakah yang telah berlaku?." Maka Fathimah ra. pun berkata: "Kekecohan kaum muslimin, sebab anda tidak pergi ke masjid." Kemudian Rasulullah SAW memanggil Ali ra. dan Fadhl bin Abas ra., lalu Rasulullah SAW bersandar kepada kedua mereka dan terus pergi ke masjid. Setelah Rasulullah SAW sampai di masjid maka beliau pun bershalat subuh bersama dengan para jemaah. Setelah selesai shalat subuh maka Rasulullah SAW pun berkata, "Wahai kaum muslimin, kamu semua senantiasa dalam pertolongan dan pemeliharaan Allah, oleh itu hendaklah kamu semua bertaqwa kepada Allah SWT dan mengerjakan segala perintahnya. Sesungguhnya aku akan meninggalkan dunia ini dan kamu semua, dan hari ini adalah hari pertama aku di akhirat dan hari terakhir aku di dunia." Setelah berkata demikian maka Rasulullah SAW pun pulang ke rumah beliau. Kemudian Allah SWT mewahyukan kepada malaikat lzrail AS, "Wahai lzrail, pergilah kamu kepada kekasihku dengan sebaik-baik rupa, dan apabila kamu hendak mencabut ruhnya maka hendaklah kamu melakukan dengan cara yang paling lembut sekali. Apabila kamu pergi ke rumahnya maka minta izinlah lerlebih dahulu, kalau ia izinkan kamu masuk, maka masukiah kamu ke rumahnya dan kalau ia tidak mengizinkan kamu masuk maka hendaklah kamu kembali padaku." Setelah malaikat lzrail mendapat perintah dari Allah SWT maka malaikal lzrail pun turun dengan menyerupai orang Arab Badwi. Setelah malaikat lzrail sampai di depan rumah Rasulullah SAW maka ia pun memberi salam, "Assalaamu alaikum yaa ahla baitin nubuwwati wa ma danir risaalati a adkhulu?" (Mudah-mudahan keselamatan tetap untuk kamu semua sekalian, wahai penghuni rumah nabi dan sumber risaalah, bolehkan saya masuk?) Apabila Fathimah mendengar orang memberi salam maka ia-pun berkata; "Wahai hamba Allah, Rasulullah SAW sedang sibuk sebab sakitnya yang semakin berat." Kemudian malaikat lzrail berkata lagi seperti dipermulaannya, dan kali ini seruan malaikat itu telah didengar oleh Rasulullah SAW dan Rasulullah SAW bertanya kepada Fathimah ra., "Wahai Fathimah, siapakah di depan pintu itu." Maka Fathimah ra. pun berkata, "Ya Rasulullah, ada seorang Arab badwi memanggil mu, dan aku telah katakan kepadanya bahwa anda sedang sibuk sebab sakit, sebaliknya dia memandang saya dengan tajam sehingga terasa menggigil badan saya." Kemudian Rasulullah SAW berkata; "Wahai Fathimah, tahukah kamu siapakah orang itu?." Jawab Fathimah,"Tidak ayah." "Dia adalah malaikat lzrail, malaikat yang akan memutuskan segala macam nafsu syahwat yang memisahkan perkumpulan-perkumpulan dan yang memusnahkan semua rumah serta meramaikan kubur." Fathimah ra. tidak dapat menahan air matanya lagi setelah mengetahui bahwa saat perpisahan dengan ayahandanya akan berakhir, dia menangis sepuas-puasnya. Apabila Rasulullah SAW mendengar tangisan Falimah ra. maka beliau pun berkata: "Janganlah kamu menangis wahai Fathimah, engkaulah orang yang pertama dalam keluargaku akan bertemu dengan aku." Kemudian Rasulullah SAW pun mengizinkan malaikat lzrail masuk. Maka malaikat lzrail pun masuk dengan mengucap, "Assalamuaalaikum ya Rasulullah." Lalu Rasulullah SAW menjawab: "Wa alaikas saalamu, wahai lzrail engkau datang menziarahi aku atau untuk mencabut ruhku?" Maka berkata malaikat lzrail: "Kedatangan saya adalah untuk menziarahimu dan untuk mencabut ruhmu, itupun kalau engkau izinkan, kalau engkau tidak izinkan maka aku akan kembali." Berkata Rasulullah SAW, "Wahai lzrail, di manakah kamu tinggalkan Jibril?" Berkata lzrail: "Saya tinggalkan Jibril di langit dunia, para malaikat sedang memuliakan dia." Tidak beberapa lama kemudian Jibril AS pun turun dan duduk di dekat kepala Rasulullah SAW. Apabila Rasulullah SAW melihat kedatangan Jibril AS maka Rasulullah SAW pun berkata: "Wahai Jibril, tahukah kamu bahwa ajalku sudah dekat" Berkata Jibril AS, "Ya aku tahu." Rasulullah SAW bertanya lagi, "Wahai Jibril, beritahu kepadaku kemuliaan yang menggembirakan aku disisi Allah SWT" Berkata Jibril AS, "Sesungguhnya semua pintu langit telah dibuka, para malaikat bersusun rapi menanti ruhmu dilangit. Kesemua pintu-pintu syurga telah dibuka, dan kesemua bidadari sudah berhias menanti kehadiran ruhmu." Berkata Rasulullah SAW: "Alhamdulillah, sekarang kamu katakan pula tentang umatku di hari kiamat nanti." Berkata Jibril AS, "Allah SWT telah berfirman yang bermaksud, "Sesungguhnya aku telah melarang semua para nabi masuk ke dalam syurga sebelum engkau masuk terlebih dahulu, dan aku juga melarang semua umat memasuki syurga sebelum umatmu memasuki syurga." Berkata Rasulullah SAW: "Sekarang aku telah puas hati dan telah hilang rasa susahku." Kemudian Rasulullah SAW berkata: "Wahai lzrail, mendekatlah kamu kepadaku." Selelah itu Malaikat lzrail pun memulai tugasnya, apabila ruh beliau sampai pada pusat, maka Rasulullah SAW pun berkata: "Wahai Jibril, alangkah dahsyatnya rasa mati." Jibril AS mengalihkan pandangan dari Rasulullah SAW apabila mendengar kata-kata beliau itu. Melihatkan telatah Jibril AS itu maka Rasulullah SAW pun berkata: "Wahai Jibril, apakah kamu tidak suka melihat wajahku?" Jibril AS berkata: "Wahai kekasih Allah, siapakah orang yang sanggup melihat wajahmu dikala kamu dalam sakaratul maut?" Anas bin Malik ra. berkata: "Apabila ruh Rasulullah SAW telah sampai di dada beliau telah bersabda, "Aku wasiatkan kepada kamu agar kamu semua menjaga shalat dan apa-apa yang telah diperintahkan ke atasmu." Ali ra. berkata: "Sesungguhnya Rasulullah SAW ketika menjelang saat-saat terakhir, telah mengerakkan kedua bibir beliau sebanyak dua kali, dan saya meletakkan telinga, saya dengan Rasulullah SAW berkata: "Umatku, umatku." Telah bersabda Rasulullah SAW bahwa: "Malaikat Jibril AS telah berkata kepadaku; "Wahai Muhammad, sesungguhnya Allah SWT telah menciptakan sebuah laut di belakang gunung Qaf, dan di laut itu terdapat ikan yang selalu membaca selawat untukmu, kalau sesiapa yang mengambil seekor ikan dari laut tersebut maka akan lumpuhlah kedua belah tangannya dan ikan tersebut akan menjadi batu."
Posted by SILZACK KHAIROL at 6:18 PTG Tiada ulasan: Links to this post
Selasa, 15 Januari 2013
BAWANG PUTIH ???
3 biji Bawang putih mentah setiap hari (24 jam) akan ... 1. Mengurangkan risiko sakit jantung DAN Mengurangkan risiko strok 2. berfungsi Anti bakteria dan antivirus Sejenis bahan Allicin yang terkandung di dalam bawang putih ini bertindak sebagai antivirus dan antibakteria dalam memusnahkan beberapa mikrob. Jadi, ianya amat baik untuk jangkitan perut, jangkitan influenza dan sebagainya. 3. membantu dalam membunuh parasit, membantu dalam sistem pernafasan, perbaiki sistem penghadaman dan kandungan tenaga yang rendah 4. mengurangkan tekanan darah tinggi dan penyakit kanser 5. Mengurangkan kolesterol dalam tubuh 6. mengurangkan kandungan gula dalam badan 7. memulihkan batuk 8. Menjadi antibiotik alami di dalam tubuh manusia 9. membantu menyegarkan pernafasan sekalipun tempat yang banyak karbon monoksida (asap kenderaan). 10. Antiinflamasi Kajian juga menunjukkan bawang putih mempunyai bahan antiinflamasi yang dapat membantu mengurangkan penyakit asma, mengurangkan inflamasi pada arhritis pada sendi seperti rheumatoid atau pun osteoarthritis. 11. Membantu sistem pencernaan 12. Memulihkan Hypertiroid 13. Meningkatkan sistem imunisasi 14. Menyembuhkan Tulang Patah 15. Membunuh Cacing Perut 16. Mengatasi Insomnia dan meningkatkan Stamina tubuh DISEBABKAN... setiap 100 gram bawang putih mengandungi 623 kJ kalori, karbohidrat (33 g), gula (1 g), serat (2.1 g), lemak (0.5 g), protein (6.39 g), beta karotin ( 5 microgram), thiamine (vitamin B1) (0.2 microgram), riboflavin (vitamin B2) (0.11 microgram), niacin (0.7 mucrogram), asid panthitenik (0.59 microgram), Vitamin B6 (1.2535 micragram), folate (3 microgram), vitamin C (31.2 mg), kalsium (181 mg), zat besi (1.7 mg), magnesium (25 mg), fosforus (153 mg), kalium (401 mg), natrium (17 mg) dan zink (1.16 mg). Kandungan zat lain ialah seperti mangan (1.672 mg) dan selenium (14 micrograms)
Posted by SILZACK KHAIROL at 12:06 PG 2 ulasan: Links to this post
Jumaat, 28 Disember 2012
khatamunubuwwah???
Posted by SILZACK KHAIROL at 6:44 PG Tiada ulasan: Links to this post
Selasa, 4 Disember 2012
ISLAM, IMAN DAN IHSAN ???
Mencapai tahap Makrifatullah (mengenal Allah) sehingga kita bisa menyembah Allah yang Maha Nyata dengan benar bukanlah persoalan yang mudah, memerlukan proses yang panjang, sekian banyak pengorbanan dan tentu saja harus ada pemandu jalan sehingga tidak tersesat. Kalau hanya sekedar menyembah Allah Yang Maha Gaib, meyakini bahwa Allah ada dan Dia mengetahui apa yang kita perbuat, itu tidak memerlukan Guru secara khusus, pelajaran-pelajaran seperti itu akan mudah kita dapatkan dimana saja, baik lewat ceramah di mesjid maupun lewat buku-buku yang jumlahnya sangat banyak. Ada 3 hal penting dalam hubungan manusia dengan Allah yaitu Iman, Islam dan Ihsan. Rukun Iman dan Rukun Islam telah kita pelajari sejak kecil dan tentu saja esensi Iman dan Islam itu tidak bisa dipelajari dengan begitu saja. Disana ada faktor keyakinan dan keyakinan itu ada dalam hati. Itulah sebabnya ada orang yang begitu mahir pengetahuan tentang Islam tetapi dia tidak sampai ke tahap Iman, tidak menjadi muslim sepenuhnya. Artinya orang yang mempunyai pengetahuan banyak tentang Agama Islam (contohnya orientalis) belum tentu dia meyakini bahwa Islam sebagai agama yang paling benar. Kemudian ada juga orang yang pengetahuan Islamnya pas-pasan atau ala kadarnya, karena dia terlahir dari orang tua Islam maka dia meng-imani Islam dengan sepenuh hati. Ketika agamanya direndahkan maka jiwanya akan terpanggil untuk membelanya. Dalam keseharian dia tidak pernah melaksanakan shalat 5 waktu dan puasa Ramadhan pun sering bolong-bolong, tapi kalau Nabi nya dihina, agamanya direndahkan maka nyawapun mau dijadikan taruhan untuk membela agamanya. Kenapa? Karena dalam hatinya telah tertanam keimanan dan kecintaan kepada Agama. Kalau dia kemudian belajar Agama Islam lebih dalam maka rasa cintanya semakin dalam dan fanatisme nya semakin tumbuh dan terkadang kalau tasfir Agama yang di dapat salah maka tanpa sadar dia menjadi ekstrim masuk kepada kelompok-kelompok garis keras yang hanya fokus kepada Nahi Munkar. Kemudian ada orang yang dasar pengetahuan agamanya bagus, kemudian dia belajar agama islam ke negara-negara sekuler yang disana Agama hanya semata-mata sebagai ilmu dan tidak dibahas dari sudut keimanan. Mengkaji islam dari segi ilmu dan memisahkan dengan keimanan ini dikenal sebagai Islam Liberal. Positifnya kita akan lebih realistis memandang agama, tidak hanya sebagai dogma semata tapi melihat dari sudut pandang ilmiah. Kekurangannya adalah tanpa sadar kita mengkritik nilai-nilai yang sudah baku dalam agama dan tentu saja menyakitkan bagi sebagian besar ummat Islam dan tentu saja tidak semua dalam agama itu bisa dikaji oleh akal. Kalau sekedar hanya memakai akal maka akan kita temui hal-hal aneh dalam ibadah agama sebagai contoh, kita akan aneh melihat orang keliling ka’bah, sebuah bangunan batu, apalagi ada kewajiban mencium Batu Hitam, dimana letak ilmiahnya? Tapi itulah Agama, Tuhan memerintahkan manusia dengan tujuan tertentu dan akal tidak akan bisa menjangkaunya. Pilar ke-3 yang paling penting dalam hubungan dengan Allah adalah Ihsan, ilmu yang secara khusus menjelaskan hubungan manusia dengan Allah. Kalau Islam dan Iman ada rukunnya maka Ihsan tidak memiliki rukun, disana hanya ada rasa. “Shalatlah engkau seolah-olah melihat Tuhan dan jika engkau belum melihat Tuhan maka yakinlah Tuhan melihat dirimu”. Dalam sebuah tafsir lain kata “seolah-olah” itu bermakna juga “sebenar-benarnya”, jadi “Shalatlah kamu dengan sebenar-benarnya melihat Tuhan” maka sambungan kalimat akan menjadi benar yaitu “Jika engkau belum sebenar-benarnya melihat Allah maka yakinlah Allah melihat dirimu”. Saya disini tidak membahas tentang apakah Tuhan bisa dilihat atau tidak karena nanti kalau saya bahas panjang lebar akan terjadi perdebatan panjang yang tidak ada gunanya. Bagi saya Tuhan itu Nyata dan Dia disembah dengan nyataNya. Kita disuruh mengingat Allah, coba fikir dalam-dalam, bisakah kita mengingat sesuatu yang tidak pernah dilihat? Bisakah kita mengingat sesuatu yang abstrak, tidak terfikirkan? Itu hal hal yang sangat mustahil. Maka ketika seseorang mencapai tahap Marifatullah maka dia bisa mengingat karena sudah melihat dengan mata bathinnya. Cara yang paling mudah untuk mengenal dan menjumpai Allah bukan dengan membaca tapi dengan mendekati orang yang telah pernah berjumpa dengan Allah. Siapakah orang yang telah pernah berjumpa dengan Allah? Tentu saja Beliau adalah Rasulullah SAW, kekasih-Nya, penutup para Nabi. Nabi Muhammad SAW telah lama wafat, lalu bagaimana cara kita berguru kepada Beliau? Dengan cara berguru kepada orang yang pernah berjumpa dengan Rasulullah SAW yaitu para sahabat-sahabat Beliau yang sangat memahami Beliau. Karena sahabat telah tiada maka berguru kepada orang yang pernah berjumpa langsung dengan sahabat, seterusnya sambung menyambung sampai kepada Ulama yang mempunyai jalur keguruan (Tali Silsilah) bersambung langsung dengan Rasulullah SAW sehingga ilmu yang kita terima tanpa keraguan sedikitpun. Membaca Al-Qur’an, hadist dan buku-buku agama itu sangat bagus, tapi harus disadari bahwa kita tidak cukup hanya dengan membaca saja, kita tidak akan pernah bisa berjumpa dengan Allah lewat bacaan karena bacaan hanya sampai kepada otak/akal fikiran sedangkan akal fikiran bersifat baharu (berubah), bagaimana mungkin yang baharu bisa sampai kepada Qadim (Allah)? Semakin banyak kita membaca maka akan semakin banyak bantahan-bantahan yang keluar dari akal kita, dan akal meyakini bahwa Allah bisa dijumpai semasa kita hidup di dunia ini karena memang hanya sampai disitu saja kemampuan akal. Allah SWT dengan sifat-Nya yang Pengasih dan Penyayang mengutus sekian banyak Nabi dan Rasul dengan tujuan agar manusia bisa mengenal dan menjumpai-Nya setiap saat, mendengar suara-Nya yang Agung dan bisa memandang wajah-Nya yang Maha Indah. Salah satu sifat Allah adalah Kalam (berkata) dan Dia akan berkata-kata sampai akhir zaman, diperlukan telinga bathin yang terlatih untuk bisa mendengarkan kata-kata-Nya yang Agung, diperlukan mata bathin yang tajam untuk bisa memandang wajah-Nya yang Mulia dan diperlukan hati yang telah disucikan agar bisa merasakan kehadiran-Nya setiap saat. Semoga Allah SWT berkenan memperkenalkan kepada kita seorang kekasih-Nya, orang yang dekat dengan-Nya yang bisa membimbing kita mengenal-Nya dengan baik dan bisa mendekatkan diri kepada-Nya dengan cara yang dikehendaki-Nya. Lewat bimbingan kekasih-Nya itulah kita akan bisa masuk menyeluruh kedalam Iman, Islam dan Ihsan secara sempurna. Amin ya Rabbal ‘Alamin.
Posted by SILZACK KHAIROL at 10:13 PTG Tiada ulasan: Links to this post
Selasa, 20 November 2012
REKAAN KULIT KITAB ISLAM???
KITAB SUNNAH NABI-HADIS2 NABI HIMPUNAN SHEIKUL HADIS BUKHAIR DAN MUSLIM DLL.
KITABULLAH... AL-QUR'ANUL KARIIM ---
KITAB FADHILAT AMAL- KARANGAN MAULANA MUHAMMAD ZAKARIA RAH. ALAIHI... REKAAN KULIT OLEH IMAM MUHAMMAD JIBRIL B.A
Posted by SILZACK KHAIROL at 7:14 PTG Tiada ulasan: Links to this post
Catatan Lama Laman utama
Langgan: Catatan (Atom)
.:: TOK PENDITA PINS ::.
.:: TOK PENDITA PINS ::.
Google+ Followers
:: CARI BLOG INI ::
Memuatkan ...
:: FOLLOW BY EMAIL ::
   
:: NEWS ::
Loading...
:: ISLAM ::
:: ISLAM ::
Agama ISLAM yang dimiliki oleh ALLAH yang MAHA MENANG! tiada yang lebih tinggi dari agama ini... Agama yang diredhai Tuhan seluruh alam, sesiapa yang memilih selain agama ini, maka rugilah dia di dunia dan di akhirat, sesiapa yang menentangnya, Allah akan memeranginya.... Penganutnya yang berperang (Jihad), apabila tertewas (MATI) maka ia menang sebagai SYAHID, hanya SYURGA ALlah sebagai balasannya, sekiranya memenangi peperangan, maka Syiar Islam akan berkibar diseluruh dunia dan seluruh manusia dan Jin sedar atau tidak akan tunduk kepada Tuhan seluruh alam ini.... ALLAHUAKBAR!!!
:: IMAM MAHDI ::
:: IMAM MAHDI ::
:: WELCOME TO MAKTAB SABAH ::
:: WELCOME TO MAKTAB SABAH ::
::WELCOME TO SMK SANZAC ::
::WELCOME TO SMK SANZAC ::
:: WELCOME TO SMK PG ::
:: WELCOME TO SMK PG ::
FREE PALESTINE
FREE PALESTINE
:: QALBUN SALIM ::
:: QALBUN SALIM ::
:: SULUKEN GENERATION ::
:: SULUKEN GENERATION ::
PEACE IS OUR RIGHT!
PEACE IS OUR RIGHT!
"please... bring peace!"
::BPBPT::
::BPBPT::
::ASREEMORO::
::ASREEMORO::
SULU DARUL ISLAM
WELCOME TO UiTM
WELCOME TO UiTM
::KITAB-KITAB ALLAH SWT::
::KITAB-KITAB ALLAH SWT::
Qur'an diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW, Suhuf-suhuf itu diturunkan kepada nabi2 sebelum Nabi Musa a.s, Taurat pula untuk Nabi Musa a.s, Zabur untuk Nabi Daud a.s dan Injil untuk Nabi Isa a.s- kesemua kitab-kitab itu telah dicampur adukkan oleh tulisan-tulisan manusia kecuali Al-Qur'an yang tetap terjamin dan terpelihara hingga kiamatnya Dunia ini...-
::KERAJAAN ISLAM::
ALLAH- SUBHAANAHU WATAALA- (TUHAN SELURUH ALAM)
RASULULLAH NABI MUHAMMAD S.A.W
KHALIFAH ABU BAKAR AS-SIDDIQ R.A
KHALIFAH UMAR AL-KHATTAB R.A
KHALIFAH USMAN AFFAN R.A
KHALIFAH ALI ABI TALIB R.A
IMAM HUSSIN R.A
IMAM HASSAN R.A
KHALIFAH UMAR ABDUL AZIZ
IMAM MUHAMMAD MAHDI R.A (KHALIFAH AKAN DATANG)
NABI ISA A.S @ PROPHET JESUS (PBUH) @ MESSIAH(PENYELAMAT AKAN DATANG)

::7 MUSUH ALLAH DAN RASUL-NYA , ISLAM DAN SELURUH UMAT MANUSIA::
1. JAAN (KAUM JIN)-IBLIS LAKNATULLAH @ Bintang Pagi- LUCIFER- KETUA KEJAHATAN @ MUSUH NABI ADAM DAN SELURUH MANUSIA DAN JIN.

2. SYAITAN- (KAUM JIN DAN MANUSIA)- SYAITAANIRRAJIEM @ SYAITAN YANG TERKUTUK

3. AS-SAMIRI-DAJAL AL-MASIKH @ SI PENYELAMAT PALSU BERMATA SATU LAKNATULLAH- FITNAH BESAR ALAM SEMESTA. -(AKAN DATANG)

NAMA ASAL : AS-SAMIRI(100 TAHUN SEBELUM NABI MUSA A.S-HINGGA KINI.)

4. YAHUDI ZIONIS

5. FREEMASON DAN ILUMINATI

6. SEMUA JENIS PENGANUT AGAMA IBLIS DAN SYAITAN

7. SEMUA MANUSIA DAN JIN YANG MENENTANG ALLAH DAN RASUL-NYA SERTA ISLAM.

"SEMUA MANUSIA DAN JIN, TIDAK KIRA ISLAM, YAHUDI, KRISTIAN, HINDU, BUDDHA DAN SEBAGAINYA... MARI BERSATU DI BAWAH SATU PERTUBUHAN UNTUK MEMERANGI MUSUH MANUSIA DAN JIN INI!"

ONE WORLD!
ONE HEART!
ONE LOVE!
::RUKUN-RUKUN::


RUKUN IMAN

Beriman kepada Allah

Beriman kepada para Malaikat-Nya

Beriman kepada Kitab-kitab-Nya

Beriman kepada Rasul-rasul-Nya

Beriman kepada Hari Pembalasan (Akhirat)

Beriman kepada Qada' dan Qadar Allah.



RUKUN ISLAM

Mengucap Dua Kalimah Syahadah

Mendirikan solat fardhu 5 kali sehari

Mengeluarkan Zakat

Berpuasa di Bulan Ramadhan

Menunaikan haji bagi mereka yang Mampu



RUKUN SUFI SULUKEN

Keimanan Kepada Allah SWT

Kepatuhan kepada Qur'an dan Sunnah RASULULLAH

Kasih Sayang sesama saudara Islam

Kesepaduan Umat Islam

Kemaslahatan seluruh Manusia dan Jin



RUKUN NEGARA MALAYSIA

Kepercayaan kepada Tuhan

Kesetiaan kepada Raja dan Negara

keluhuran perlembagaan

Kedaulatan Undang-undang

kesopanan dan kesusilaan





RUKUN NEGARA ISLAM (SSDI)



RUKUN NEGARA SSDI

KEIMANAN KEPADA ALLAH

KELUHURAN QUR’AN DAN SUNNAH

KESETIAAN KEPADA KHALIFAH-SULTAN DAN NEGARA

KEDAULATAN UNDANG-UNDANG ISLAM DAN ULAMA

ISTIQAMAH AKHLAK DAN KASIH SAYANG



RUKUN HULA’

PAGIIMAN PA ALLAHU TAALA

LANU’ MATAAS QUR’AN IBAN SUNNAH

LOYALTI PA KHALIFAH-SULTAN IBAN HULA’

KAKUSUGAN SIN UNDANG-UNDANG ISLAM IBAN ULAMA

PAGISTIQAMAH SIN AKHLAK MADAYAW IBAN KASIH LASA


::SULTANUL AULIYA::
::SULTANUL AULIYA::
"Zikrullah sebaik-baik zikir- ialah "LAA ILAHAA ILLALLAH." -Maulana Sheikh Nazim Adil Al-Haqqani
::WALIQUTUB ALLAH ::
::WALIQUTUB ALLAH ::
"Uruskan Syaitan dalam tubuhmu dengan zikirullah, nescaya Syaitan di luar tubuhmu pasti tiada masalah bagimu." -YMM Bapanda Moga Barita Raja Muhammad Shukur Waliqutub Mujaddid (1935-2012)-YAYASAN KIBLATUL AMIN DUA BATAM 2 Komplek perumahan Cendana, Batam Centre, Pulau Batam, Kepulauan Riau-Telp dan Fax 0778475514
:: QUANTUM ILLAHI ::
:: QUANTUM ILLAHI ::
Bermimpi Azan- alhamdulillah.. malam kedua bermimpi bertemu dan didatangi Guru bapanda Moga danmengajar konsep niat betul dan asal dalam tareqat, malam ketiga bermimpi mengarah anjing ganas dengan Nama Allah, anjing itu menurut dan ketika anjing seterusnya aku terlupa akan Allah, anjing itu menggigit tangan aku- konsep kebergantungan kita kepada Allah semata-mata-tidak boleh takut kepada selain Allah SWT..... Alhamdulillah sejak aku mengamalkan wirid khas dalam tareqah ini, itulah sebahagian dari apa yang aku dapat ketika tidur... dan banyak lagi yang tidak mampu aku terangkan... anda ingin merasainya? sertai kami di Quantum Ilahi- hubungi saya untuk bai'ah-0166554109 ...- penyelesaian segala masalah Jasmani dan Rohani anda serta masalah dunia dan akhirat anda... Insyallah.
ANGELS OF ISLAM

MALAIKAT JIBRIL A.S @ ARCHANGEL GABRIEL @NAMUS ANGELS


MALAIKAT MIKAIL A.S @ ANGELS MICHAEL


MALAIKAT ISRAFIL A.S @ ANGELS RAPHAEL


MALAIKAT MALAKAL MAUT A.S @ ANGELS DEATH


MALAIKAT MUNKAR A.S @ ANGELS OF GRAVE


MALAIKAT NAKIR A.S @ ANGELS OF GRAVE


MALAIKAT RIDHWAN A.S @ ANGELS OF HEAVEN


MALAIKAT MALIK A.S @ ANGELS OF HELL


MALAIKAT ATID A.S @ ANGELS OF SINS


MALAIKAT RAQIB A.S @ ANGELS OF GOOD DEEDS



MALAIKAT HARUT A.S @ ANGELS OF BLACK MAGICS


MALAIKAT MARUT A.S @ ANGELS OF BLACK MAGICS


MALAIKAT HAFAZHAH A.S @ CARETAKER ANGELS


MALAIKAT RAHMAT A.S @ ANGELS OF BLESS


MALAIKAT HAMALATUL ARSY A.S @ ANGELS OF ALLAH'S ARSY


MALAIKAT KIRAMAN KATIBIN A.S @ STATEMENT ANGELS


MALAIKAT ZABANIAH @ ANGELS OF HELL


MALAIKAT RUMMAN @ ANGELS OF GRAVES



::RASULULLAH SAW BERSABDA::
"Sesiapa yang menginginkan sahabat maka ALLAH cukup baginya, dan sesiapa yang menginginkan penghibur maka al-QUR'AN cukup baginya, dan sesiapa yang menginginkan harta karun maka sifat QANAAH cukup baginya, dan sesiapa yang menginginkan pengajaran maka MATI cukup sebagai pengajaran baginya, dan sesiapa yang tidak cukup baginya keempat-empat perkara ini maka API NERAKA yang akan mencukupkannya."

"Dua perkara yang tidak disenangi anak Adam. MATI, padahal mati itu lebih baik dari dugaan(kesesatan) dan HARTA yang sedikit. padahal harta yang sedikit itu meringankan HISAB."

"Daku tinggalkan DUA perkara. barangsiapa yang memegang dengan kukuh kedua-duanya, dia tidak akan sesat buat selamanya. ketahuilah, ia adalah AL-QUR'AN dan SUNNAH ku (disebutkan dalam hadis lain 'AHLUL-BAIT' ku..)"

"Katakanlah 'LAA ILAAHA ILLALLAH' nescaya wajib bagimu SYURGA!"

"Sampaikan dariku walaupun satu ayat.."
:: ARE U HAPPY?::
::KOPI RADIX UNTUK KESIHATAN TUBUH::
PENDEKAR LAUT
PENDEKAR LAUT
:::MATI ITU PASTI! :::
:::MATI ITU PASTI! :::
Mati itu umpama sebuah DEATH ALARM. Fikirkan ia sebuah jam penggera, dengannya kita akan terbangun. TANPANYA kita akan terlajak dan terlena tidur! ... oleh itu, Cukuplah bagimu mati itu sebagai pengajaran... kerana, kematian itu akan mendatangimu walaupun kamu berada dalam benteng yang kukuh!"
::GREENDREAM::
::GREENDREAM::
-AKTIVIS ALAM SEKITAR- Selamatkan alam sekitar kita... jangan buang sampah merata-rata dan jaga kehijauan Bumi kita!!!
::: TEROWONG HITAM:::
::: TEROWONG HITAM:::
Karya pertama dalam Sai-Fai- di SMK Sanzack KK. Sabah.- Mengisahkan Prof. Ikmal yang mejadikan sahabatnya sebagai Cyborg untuk menyelamatkan Bumi dari dihisap oleh Terowong Hitam yang tiba-tiba muncuk di belakang orbit Bulan. Projek itu digelar projek Janus dan sebaik sahaja siap, Cyborg tersebut dihantar ke masa lalu melalui Gerbang Masa dan sebaik tiba di amasa lalu, Cybor tersebut hanya mampu melepaskan beberapa tembakan sebelum ia terputus hubungan dengan masa depan.- kisahnya amat ringkas tetapi ia merupakan karya aku yang sulung pada tahun 1994. Ia memenangi pertandingan Esei Cereka Sains di sekolah dengan menjuarai keseluruhan esei yang dipertandingkan.
:::MY SECOND NOVEL :::
:::MY SECOND NOVEL :::
-Pahlawan Adamus- Terbitan PTS 2010--Faizal tercampak ke alam Fiara yang asing secara tidak sengaja ketika bergegas ke tempat kerja. Di alam yang asing itu dia menjadi pahlawan yang diramalkan sebagai pahlawan yang akan membawa sinar keamanan dan kedamaian. Dia digelar pahlawan Adamus dari keturunan Dewa Meus yang pernah menjadi penyelamat dan pembawa ketamadunan alam Fiara. Bersama Tok Kiril, ahli sihir agung itu dia mengembara mencari pedang sakti yang diramalkan sebagai pedang penghapus kejahatan. Di alam serba asing itu juga dia menemui kekasih hati yang sangat menepati keinginan hatinya. Malangnya semua itu berakhir dengan trajedi penculikan yang membawa Faizal melalui pengembaraan yang sangat mengujakannya dan satu pengembaraan yang sememangnya sebagai satu jalan takdirnya di alam itu. Di tengah pengembaraan itu dia mengenali pelbagai perkara dan pelbagai pengalaman yang sukar dilupakan, yang juga hampir-hampir meragut nyawanya. Dia bertemu dengan Gullok, Ulduk, Binatang Unikorn Hijau, Pari-pari Adasil, Gimbaro dan banyak lagi makhluk Fiara yang sangat aneh dan ganjil. Di akhir pengembaraan itu dia bersua muka dengan maharaja Syaitan Karnakas dan Tok Nujumon yang memerintah alam itu dengan kejahatan dan kezaliman di istana awan, Hamikhdas. Berjayakah dia menghapuskan kejahatan dengan pedang Unikorn? Berjayakah dia menyelamatkan Her-Una, kekasih hatinya? Dan berjayakah dia pulang semula ke alam Bumi? Ikuti kisahnya pengembaraan Faizal sebagai Pahlawan Adamus di alam Fiara.
::: MY NOVELS :::
::: MY NOVELS :::
::POLITIK MALAYSIA ::
::POLITIK MALAYSIA ::
-Inilah dia parti-parti politik berpengaruh di Malaysia.
::HARI KIAMAT!::
::HARI KIAMAT!::
Hari Jumaat tahun 2067-tinggal 66 tahun dari sekarang... apakah kiamat waktu itu???
::THE PROPHETS OF ISLAM::

RASULULLAH NABI MUHAMMAD S.A.W @ARCHPROPHETS OF ALLAH

DIKENALI SEBAGAI The Archprophet of Allah, Rasulullah Muhammad (PBUH) @Prophet Shiloh (PBUH), Khatamu anbiya Rasul Allah. (PENUTUP KENABIAN) - RASUL ULUL AZMI.

-Muhammad(Yang Dipuji), Ahmad(amat terpuji), Mahi (Panghapus kekafiran), Hasyir(Pengumpul seluruh manusia dan Jin) dan Aqib(Penghabisan/ penutup kenabian). Al-Hadis Nabi SAW.

-The Last Mesengger, The Paraclete (Periqlytos) The Comforter, The Last Prophet, Syiloh@Shiloh, Eudokia(Lukas 2:14), Ahmad(Haggai 2:7), Nabi Menahem=Messias(KITABBible) - Menahem-

-Kalki Avatar @ Krisyna-Utusan Akhir Zaman (KITAB Hindu) -Kavi dan Eelit(Yang terpuji)

-Mamaha @ Ahamiddhi- Muhammad dan Ahmad

-Narashangsah Astvishyate(Muhammad yang terpuji dan diagungkan(The Praised)- Weda)

-Antim Rishi (Final Sage)-Utusan Terakhir

-Buddha Maitreya @ Metteya @ Bodhisatwa (Buddha Gautama)

-Dalam perjanjian lama Muhammad disebut sebagai Himada yan membawa Shalom (sama dengan Muhammad yang membawa Islam).

-Yang terpuji-(Zend Avesta dan Dasatir dalam Zarathustra)

-Muhammadim (Kitab Taurat Hebrew Original)

-KITAB ALLAH : AL-QUR'AN



NABI ADAM a.s @ Prophet Adam - KITAB : KALIMATULLAH - Kaum : kaum keluarganya sahaja

NABI IBRAHIM AL-KHALIL a.s @ Prophet Abraham-Rasul Ulu Azmi -KITAB : 30 SHAHIFAH @ SUHUF

NABI MUSA a.s @ Prophet Moses-Rasul Ulul Azmi -KITAB : 30 SHAHIFAH @SUHUF & KITAB TAURAT -Kaum : Kaum Fir'aun dan Bani Israel

NABI HARUN a.s @ Prophet Aaron -Kitab : Kutub Muqaddasah -Kaum : Kaum Fir'aun dan bani Israel

NABI ISA a.s @ Prophet Jesus @Yesus-Rasul Ulu Azmi-KITAB : INJIL - Kaum : Bani Israel

NABI IDRIS a.s@ Prophet Enoch - KITAB : SUHUF

NABI NUH a.s@ Prophet Noah-Rasul Ulu Azmi - KITAB : SUHUF -Kaum : Kaum Nuh

NABI YUSUF a.s@ Prophet Joseph - Kitab : Kutub Muqaddasah -Kaum : kaum Mesir

NABI YAKUB a.s @ Prophet Jacob-Kitab : Kutub Muqaddasah

NABI SULAIMAN a.s @ Prophet Solomon - KITAB : SUHUFNABI ISMAIL a.s @ Prophet Ishmael-Kitab : Kutub Muqaddasah - Kaum : Bani Arab Kedar

NABI ISHAK a.s @ Prophet Isaac -Kitab : Kutub MuqaddasahNABI LUTH a.s @Prophet Lot-Kitab : Kutub Muqaddasah

NABI DAUD a.s @ Prophet David -KITAB : ZABUR

NABI SALLEH a,s @ Prophet Salle-Kitab : Kutub Muqaddasah-Kaum : Tsamud

NABI AYUB a.s @ Prophet Job-Kitab : Kutub Muqaddasah

NABI SYU'AIB a.s @Prophet Jethro-Kitab : Kutub Muqaddasah -Kaum : Aikah (Madyan)

NABI HUD a.s @ Prophet Eber-ILHAMULLAH - Kaum : kaum Aad

NABI ZULKIFLI a.s @ Prophet Ezekiel -ILHAMULAH

NABI ILYAS a.s. @ Prophet Elijah- Kitab : Kutub Muqaddasah-Kaum : bani Israel

NABI ILYASA a.s @ Prophet Elisha-Kitab : Kutub Muqaddasah -Kaum : bani Israel

NABI YUNUS a.s @ Prophet Jonah : Kitab : Kutub Muqaddasah

NABI ZAKARIA a.s. @ Prophet Zechariah-Kitab : Kutub Muqaddasah

NABI YAHYA a.s @ Prophet John the Baptist -Kitab : Kutub Muqaddasah- Kaum : bani Israel



:: NABI-NABI LAIN ::

NABI LUQMANUL HAKIM A.S - Kitab : Kutub Muqaddasah

NABI DAN RAJA ISKANDAR ZULKARNAIN a.s : Kitab : Kutub Muqaddasah

NABI ARMIYA a.s @ Prophet Aramaia-ILHAMULLAH - kaum : Bani Israel

NABI SHADUQ a.s- Kaum Rassi @ Rass

NABI MASHDUQ a.s- Kaum Rassi @ Rass

NABI SYALUM a.s- Kaum Rassi @ Rass

NABI HAZQIYA a.s- bani Israel

NABI SA'YA a.s- Kaum : bani Israel

NABI HAZQIL a.s-Kaum : bani Israel

NABI YUSYA' a.s- Kaum : Bani Israel

NABI SITHS a.s @ Prophet Sith a.s- Suhuf 60

NABI 'ASMUWAIL @ Prophet SAMUEL A.S

NABI DANIAL a.s @ Prophet Daniel -ILHAMULLAH

NABI UZAIR a.s @ Prophet Uzaier -ILHAMULLAH

NABI KHIDIR a.s @ Prophet Chaieder -KITAB : LADUNI

NABI SIDDHARTA @ Prophet Sidh - Kitab : Kutub Muqaddasah

NABI CONFUCIUS @ Prophet Confucius - Kitab Muqaddasah

WALI ALLAH

*124000 sahabat Nabi Muhammad SAW

Penghulu Para Wali-Allah : Syaikh Abdul Kadir Jilani Rah.

Raja para Wali-Allah @Raja Sufi : Abu Yazid Al-Bustami Rah.

Sultanul Aulia@ Wali-Allah : Maulana Syeikh Nazim Adil Al-Haqqani Rah.-Turki

- ILHAMULLAH : ZIKRULLAH UTAMA

Wali Qutub Mujaddid : Bapanda Moga Barita Raja Muhammad Syukur Waliqutub Mujaddid @ Wali Qutub Q.S- Batam Indonesia- ILHAMULLAH :ZIKRULLAH NAMA AGUNG ALLAH



TOTAL JUMLAH

124 000 ORANG NABI DAN RASUL

313 MENJADI RASUL

25 NABI DAN RASUL YANG WAJIB DIIMANI

5 RASUL ULUL AZMI

NABI DAN RASUL DIKALANGAN JIN

ULAMA' ABDUL AHAD- QARIN NABI MUHAMMAD SAW.- PENUTUP PARA NABI DAN RASUL ALLAH DI KALANGAN JIN

:::TIGA TEMPAT SUCI ISLAM:::
:::TIGA TEMPAT SUCI ISLAM:::
-Kaabah, Madinah dan al_Aqsa-
:: KITAB HADIS SUNNAH NABI ::
:: KITAB HADIS SUNNAH NABI ::
تَرَكْتُ فِيْكُمْ اَمْرَيْنِ مَا اِنْ تَمَسَكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوْا اَبَدَ كِتَابَ اللهِ وَسُنَّتِى Ku tinggalkan kepadamu (umat Islam) dua pusaka abadi, apabila kamu berpegang kepadanya nescaya kamu tidak akan sesat ,iaitu Kitab Allah (Al Quran) dan Sunnahku عَنْ سَلْمَةَ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ يَقُلُ عَلَى مَا أَقُلُ فَلْيَتَبَوَّا مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ Dari salmah katanya : Rasulullah s.a.w. bersabda : "Barang siapa yang mengatakan sesuatu yang tidak pernah kuucapkan maka menepati tempat duduknya di neraka." Hadis sahih riwayat Muslim
::THE HIGH GREAT SEAL OF SULUKEN::
::THE HIGH GREAT SEAL OF SULUKEN::
The new seal of Suluken's spiritual
AKU BENCI...

    10. ORANG YANG LEMAH
    9. ORANG KAYA YANG SOMBONG
    8. ORANG YANG BERLAGAK
    7. ORANG YANG MENGHINA ULAMA
    6. ORANG BODOH DAN JAHIL
    5. PEROKOK-PEROKOK
    4. ORANG YANG MENGHINA PEMIMPIN YANG ADIL DAN SAKSAMA
    3. DERHAKA PADA IBU BAPA
    2. MALAS SEMBAHYANG
    1. ORANG YANG MENGHINA ALLAH DAN RASUL-NYA

::: BAHAYA & HARAM :::
::: BAHAYA & HARAM :::
MEROKOK ITU HARAM DI SISI ISLAM
::: MEROKOK ITU HARAM :::


    Majlis Fatwa Kebangsaan pada tahun 1995 telah

    mengeluarkan fatwa bahawa merokok itu adalah haram kerana ia memberi kemudaratan

    kepada perokok. dan ia wajib diikuti oleh setiap muslim.



    Rentetan daripada bahaya dan kemudharatan yang

    ditimbulkan oleh tabiat merokok ini, maka pada 23 Mac 1995, Muzakarah

    Jawatankuasa Fatwa, Majlis Kebangsaaan Hal Ehwal Islam Malaysia Kali Ke-37 telah

    memutuskan bahawa tabiat merokok itu haram menurut pandangan Islam. Fatwa ini

    disokong oleh beberapa pertubuhan termasuk Persatuan Perubatan Malaysia (MMA)

    dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM). Setelah 13 tahun lebih fatwa ini

    diputuskan, didapati reaksi masyarakat Malaysia khususnya muda mudi Islam

    seolah-olah tidak menghiraukan langsung fatwa tersebut. Semakin hari fatwa

    tersebut semakin dilupakan oleh masyarakat Islam sendiri.


    "Demi Allah, Aku cukup benci perokok ni!"

AKU BUKAN HISYAM-SAM C1G1
AKU BUKAN HISYAM-SAM C1G1
cover Novel sulung aku....Ilustrasi dalamannya adalah dibuat oleh saya sendiri. Ia merupakan satu cerita fiksyen sains yang saya rekacipta semasa di tingkatan 4 di SMK Sanzac. Saya sengaja memuatkan cerita ini dalam novel Aku Bukan Hisyam ini. Kerana ini merupakan novel dan cite kesayangan saya sampai sekarang. Ini hanyalah part 1 dan akan ada sambungannya kelak.... apa-apa pun semuanya dalam proses lagi... saya masih berhempas-pulas menyiapkan Novel Fantasi pula yang bertajuk Pahlawan Adamus-Lagenda pedang Unikorn. Insyuallah tahun depan ia akan siap sepenuhnya.Dapatkannya di pasaran. di MPH dan Popular book store! - Lelaki tampan yang seiras aktor Salman Khan dan pernah jatuh cinta dengan Syakirah itu, adalah kawan rapatnya dan mungkin kerana sayang, dia yang sudah tiada di dunia, dimunculkan kembali. SAM C1G1 dibangunkan oleh Suluken Corporation dengan tujuan untuk menyelamatkan Bumi daripada bencana meteor ganjil yang tiba-tiba mengancam ekosistem Planet Bumi. Namun, ketika usaha itu dilakukan satu masalah besar timbul sehingga menjejaskan usaha Suluken Corporation untuk menyelamatkan Bumi. Siapakah Krimna? Mampukah SAM C1G1 menghapuskan Krimna? Apakah yang berlaku ke atas Bumi? Siapa pula lelaki yang bernama Aizad dan Lex? Siapa Jessica? Apa pula kaitan Hisyam dengan semua ini? Ikuti kisahnya. Dan ini adalah berita paling best!!! Menurut pihak penerbit. Novel ini dicetak 2000 naskah dan 1000 naskah telah habis dijual. Tahniah buat Sk dan semoga selepas ini, sambungannya akan pecah kedai buku kelak. Untuk maklumat lanjut sila layari...>http://www.karnadya.com.my/index.php?option=com_content&task=view&id=104&Itemid=59 ...insyallah.
::NISTISFILES ORGANIZATION::
::NISTISFILES ORGANIZATION::
::BOYCOTT ISRAEL PRODUCTS::
::BOYCOTT ISRAEL PRODUCTS::
-NO ISRAEL HERE!- KLIK UNTUK MENGETAHUI PRODUK ISRAEL YANG HARAM DIBELI!!!
MALAYSIAKU
MALAYSIAKU
::WELCOME TO MALAYSIA::
BENDERA ISLAM-OPERASI JIHAD!
BENDERA ISLAM-OPERASI JIHAD!
bendera paling aku suke!
TRAFFIC WEB WORLD
free counters
MY 2ND FAV. WEB

    :: I-KOMIK::
    :: TRANSLATER ::
    :::KRISTIAN PENIPU:::
    :::MUHAMMAD IN THE BIBLE:::
    ::ABANGUNGGAL::
    ::ADAMUS::
    ::ADIK IDA-MYSPACE::
    ::AHMAD DEEDAT::
    ::AIR-ASIA::
    ::AL-QUR'AN::

::PRODUK HALAL ISLAMIK::
::PRODUK HALAL ISLAMIK::
Selamat datang ke web ini. sila klik ya.... anda boleh dapatkan segala makanan dan ubat2-ubatan yang dijamin Halal dan berkhasiat.
::TABLIGH SEDUNIA::
::TABLIGH SEDUNIA::
sila klik!
TAHUKAH ANDA?
-DENGAN BERKUMUR DENGAN AIR BAWANG PUTIH. ANDA AKAN DAPAT SELESAIKAN MASALAH MULUT, GIGI DAN GUSI ANDA DALAM MASA YANG SINGKAT.
-DENGAN MENYAPU AIR BAWANG PUTIH PADA BISUL DAN JERAWAT AKAN MENGUBATI PENYAKIT ITU DI LUAR JANGKAAN ANDA.
-DENGAN SOLAT 41 RAKAAT SETIAP HARI AKAN MENJAMIN KESIHATAN ZAHIR DAN BATIN SECARA MAKSIMA.
-DENGAN MEMAKAN DUA ULAS BAWANG PUTIH MENTAH SETIAP HARI AKAN MENJAMIN KESIHATAN ANDA PADA HARI ITU.
-DENGAN MENCUCI MATA DENGAN AIR BAWANG PUTIH AKAN MENGUBATI PENYAKIT MATA.
-ANDA ADD YM PENULIS DI GREENDREAM_001 AKAN MEMBERI ANDA BANYAK LAGI MANFAAT PETUA2 HIDUP UNTUK ANDA.
ANDA ADA MASALAH GANGGUAN SYAITAN DAN SIHIR???
Anda yang mengalami gangguan sebarang gangguan kejahatan dan sihir dari Jin syaitan dan manusia Syaitan... Sila hantar nama anda binti Ibu anda dan tarikh lahir serta masalah anda itu ke e-mail berikut---> TANPA_NAMA1710@YAHOO.COM
dan add saya ke YM anda di nikname : Greendream_001
Insyallah... masalah anda akan selesai.
berdoa, berusaha dan bertawakkal!
::PERAWAT ISLAM::
::PERAWAT ISLAM::
Anda ada masalah paranormal?
::B.O.I.E.::
::B.O.I.E.::
::PETUA TRADISIONAL DAN MODEN::

Petua-petua hilangkan stress

Halia + bawang putih + limau asam + garam

Bahan-bahan

tumbuk atau hiris halia dan bawang putih sebanyak mana anda suka. sediakan sebaldi air suam (panas sedikit ) masukkan kedua-dua bahan tadi dan perah dengan limau sebanyak mana anda suka.



Caranya:

letakkan di tab mandi anda atau rendam kaki anda hingga ke lutut dan duduk (atau anda berendam dalam tab mandi selama mana yang anda suka) sambil mengurut kaki anda atau badan anda : selepas setengah jam anda mandi bersih dengan menggunakan air yang sama.Anda pasti rasa amat selesa dan lena tidur... (kaedah ini adalah untuk mengurangkan stress badan, bahu atau membantu pengaliran darah dan menyah toksin. Anda boleh amalkan petua ini setiap kali anda mengalami ketegangan dan terutama selepas anda seharian berkerja berdiri dan berlari.



Awet muda

Bahan-bahan

Kunyit hitam.



Caranya

Basuh bersih kunyit hitam sebesar kuku ibu jari, baca slawat dan niat. InsyaAllah kelihatan muda dan hilangkan batuk atau hidung beringus. Minum 2 kali sehari



Bahan-bahan

madu lebah asli limau nipis-ubat batuk

Caranya

1 sudu plastik madu lebah. perahkan sedikit limau nipis dan selawat 3 kali... minum. 3 kali sehari. pagi tengahari dan malam..insyaallah akan baik dengan izin Allah s.w.t



Masalah kebas dan lenguh2 tapak kaki?

Gunakan beberapa genggam garam kasar dan air suam. rendam kaki anda selama 3 malam berturut2 dalam air garam tersebut. Insyallah kaki anda akan segar dan sihat






Anti-Biotik Farmasi : mampu mengubati segala jenis penyakit yang isebabkan bakteria merbahaya.

UBAT INJECTION ANTI-BIOTIK

Ceftriaxone (ocephin) 125 to 250 mg byintramuscularinjection Spectinomycin 2 g by intramuscular injection

Cefotaxime 500 mg by intramuscular injection

Cefoxitin 2 g by intramuscular injection, plus probenecid 1 g

Gytromcyn



UBAT KAPSUL ANTI-BIOTIK

Cefixime 400 mg

Cefpodoxime (Vantin) 400 mg

Ciprofloxacin 500 mg

Ofloxacin 400 mg

Levofloxacin 250 mg

Titracycline 250 mg 4 kali sehari(10 hari)

Amoxycillin 2 g plus probenecid 1 g

Ampicillin 2 to 3 g plus probenecid 1 g

Azithromycin (Zithromax) 1 g-single dos plus 500 mg

Doxycycline 100 mg to 200 mg

*Dapatkan nasihat doktor sebelum menggunakannya!



SELAMAT MENCUBA DAN MENGAMALKANNYA!


THE LOGOS
THE LOGOS
my works
ADAMUS CODES
ADAMUS CODES
Pereka-cipta : Tanpa Nama
CAPAL RASUL?
CAPAL RASUL?
RAJAH AGUNG
RAJAH AGUNG
Anda inginkah keajaiban dalam hidup anda? Dapatkan Rajah-rajah dan azimat yang akan membantu anda mencapai hajat dunia dan akhirat!
MY-LINK-WEB KEGEMARAN KU

    ::8TV::
    ::NTV7::
    ::TV9::
    AINA-KD
    AL-QUR'AN
    ALAF21
    AMAZON
    BANKISLAM
    BERITA HARIAN
    BIKERS
    BOOKING WAYANG
    FAIZUL DARIUS
    GOOGLE

WELCOME

    Salam sejahtera kepada semua pembaca... Semoga Allah memberkati anda dan sesiapa pun yang bersama anda... amin...

    "Ingatlah dengan hanya mengingati Allah maka hati akan menjadi tenang..."

    anda juga boleh memberi komen dan kritikan melalui e mail saya di bawah ini... dan

    sesiapa yang ingin chatting ngan saya...boleh lah add...

    GREENDREAM_001@YAHOO.COM





::THE GUARDS OF MALAYSIA::
::THE GUARDS OF MALAYSIA::
my - WORKS

    ▼  2013 (4)
        ▼  Januari (4)
            ▼  Jan 30 (1)
                PINTU SYAITAN PADA MANUSIA???
            ►  Jan 29 (2)
            ►  Jan 15 (1)

    ►  2012 (117)

    ►  2011 (231)

    ►  2010 (349)

    ►  2009 (182)

    ►  2008 (145)

    ►  2007 (10)

WHO AM I ???
Foto Saya

SILZACK KHAIROL
    PERSEPOLIS ATLANTIS, HERSEPOLIS, PLANET EARTH, Malaysia
    I'M THE BEST AND I'AM SILZACK KHAIROL- SEORANG PENULIS BARU DALAM ARENA PENULISAN- MEMILIH FIKSYEN SAINS SEBAGAI GENRE UTAMA DAN FANTASI GENRE KEDUA DAN SERAM MISTERI GENRE KETIGA. BANYAK CITE DAN IDEA TERLUAH NAMUN MASIH MERANGKAK LAGI MENENUN CERITA... HEHEHEHE NANTIKAN DARI SAYA... SAYA JUGA PEJUANG ALAM SEKITAR... MARI SERTAI SAYA DALAM PERJUANGAN UNTUK MEMELIHARA BUMI INI AGAR TETAP HIJAU DAN MENYAMANKAN...

Lihat profil lengkap saya


SULUKEN 2013
SULUKEN 2013
NEW LOGO FOR ME









MEDALION SABAH
MEDALION SABAH
تَرَكْتُ فِيْكُمْ اَمْرَيْنِ مَا اِنْ تَمَسَكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوْا اَبَدَكِتَابَ اللهِ وَسُنَّتِىKu tinggalkan kepadamu (umat Islam) dua pusaka abadi, apabila kamu berpegang kepadanyanescaya kamu tidak akan sesat ,iaitu Kitab Allah (Al Quran) dan Sunnahkuعَنْ سَلْمَةَ قَالَ سَمِعْتُرَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَيَقُولُ مَنْ يَقُلُ عَلَى مَا أَقُلُ فَلْيَتَبَوَّا مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِDari salmah katanya :Rasulullah s.a.w. bersabda :"Barang siapa yang mengatakan sesuatu yang tidak pernah kuucapkanmaka menepati tempat duduknya di neraka."Hadis sahih riwayat Muslim
PENGIKUT SETIA
MOLEKUL AIR ZAM-ZAM (AIR SYURGA)
MOLEKUL AIR ZAM-ZAM (AIR SYURGA)
SULTANATE OF SULU DARUL ISLAM
SULTANATE OF SULU DARUL ISLAM
"YA ALLAH TUHAN SELURUH ALAM, BERKATILAH DAN RAHMATILAH SULTAN SULU, SULTAN BANTILAN MUHAMMAD MU'IZZUDDIN II DAN SESIAPA PUN YANG BERSAMANYA... AMIN"
:: SEAL OF LIMIT! ::
:: SEAL OF LIMIT! ::
"Sekiranya aku meletakkan seal ini kepada anda. maka ketahuilah...inilah batasan anda sampai di sini!
SUCUBANVILLE - SULUKEN

View Larger Map MEMOIRS 1977-1984
View Larger Map MEMOIRS 1985-1999
:: PROPERTY OF SULUKEN CORPORATION ::
:: PROPERTY OF SULUKEN CORPORATION ::
2012
X
::KOPI RADIX HERBA UNTUK KESIHATAN BADAN::
MAP OF THE WORLD
MAP OF THE WORLD
AMALAN KHAS SEBELUM TIDUR

Bismillahirrahmaanirrahiim --- 21 kali
"Audzubillahii minassyaitaanirrajiim"
Bismillahillazii layagdhurru ma’asmihi syaiun fil ardhi walaa fisamaai wahuwa samieun ‘aliim. Waa bismillahimasya-Allah wa bismillahitawakkaltu ilallah walaa haulaa walaa Quwwata illaabillahi a’aliyiel azhim.

Bismika Allahumma ahya wa amuts
(Ayat Muakkal Jam- Aqsamtu alaika birabbil ‘alamin ayyuhal Qadiimul muakkaalu bilhafidhi ruuhi fil waqtilladzii uuriiduhu- sebutkan jam berapa nak bangun!)

(Al-Fatihah 1 kali)
(Ayat Qursyi 3 kali -3 kali hujung)
(Dua ayat terakhir Al-Baqarah)
(Al-Ikhlas 3 kali)
( Al-Falaq dan An-Naas 1 kali)
Tasbih Fatimah- 1 KALI
"Laa ilaaha wahdahu laa syariikalah lahulmulku walahul hamdu yuhyii wayumiitu wahuwa alaa kulli saien qadiir."

Attahiyatul akhir-1 kali

Baca doa ini- “Rabbana aatina min ladunka rahmatan wahhaiyilanaa min amrinaa rasyadaa. Fadharabnaa ‘alaa izaa nihiim filkahfi siniina ‘adada. Walabisuu fi kahfiihim tsalaasa mi’atin siniina waj daadu tis’an. Falyauma nunajjika bibadanika litukuuna liman ghalfaqal aayats.”

Salawat Thibbul Quluub- 1 kali

(bernafaslah dengan 10 nafas khas- 1 set) - BACALAH KALIMAH TAMMAH 1 KALI.

Mengucap : LAA ILAAHA ILLALLAH

*Sambung terus zikir ‘Allah’ dalam hati sehingga tertidur. Tidur terus dan jangan bersuara lagi. Anggaplah itu tidur kamu yang terakhir.

BANGUN DARI TIDUR
Bacalah: "Alhamdulillah lazii ahyaa na ba’da ma amaatana wa ilaihi nusyur. Laa ilaaha illallah wahdahu laa syariikalah lahul mulku walahul hamdu yuhyii wayumiitu wahuwa alaa kulli syaien qadiir” 1 kali.

-Bernafas SULUKEN- satu set.-
Amalkan setiap kali hendak tidur. Sebelum itu haruslah digalakkan memberus gigi dan berwuduk sebelum melangkah ke tempat tidur. Insyallah dengan mengamalkannya kita akan selamat di dunia dan di Akhirat. Dan sesudah bangun

“Semoga Allah memberkati kamu dan mengampuni segala dosa kamu dan sesiapa pun yang bersama kamu ...amin”

Sebarang pertanyaan sila email saya di -Greendream_001@yahoo.com
RASUAH???
RASUAH???
EAGLERIDERS CORPORATION
EAGLERIDERS CORPORATION
MY NEW LOGO

LUUK SULU
LUUK SULU
THE PLACE WHERE I BORN... SUCUBAN
HOMELAND
HOMELAND
THE PLACE WHERE I GROW AND MATURED...

SILSOH KHAIROL?

“Pemenang pertama bagi pertandingan esei fiksyen sains ialah Silsoh Khairol dengan tajuk eseinya “Terowong Masa”. Di persilakan ke atas pentas untuk mengambil hadiah.”
Tepukan bergemuruh memecah keheningan pagi di padang perhimpunan SMK Sanzac. Silsoh yang ketika itu berada di tengah-tengah barisan kelasnya berdebar-debar dan sedikit rasa bangga mengorak langkah ke hadapan sambil beberapa rakan sekelasnya mengucapkan tahniah kepadanya.
Ucapan tahniah dan rakaman peristiwa bersejarah dalam hidupnya itu masih kukuh tersemat. Setiap kali dia menyentuh papan kekunci komputer untuk menulis karya fiksyen detik-detik keemasan dalam hidupnya itu terus bergema dalam semangat juangnya sebagai penulis fiksyen sains. Detik-detik manis itulah yang sentiasa dikenangnya. Dia tahu dia yakin suatu hari nanti dia akan jadi penulis terkenal dalam bidang fiksyen sains. Walaupun hakikatnya, novel atau buku-buku cerita berkenaan fiksyen sains kurang mendapat sambutan seperti novel-novel jenis cinta dan jenis-jenis lain yang berlambak di pasaran. Dia memenangi pertandingan itu kerana minatnya dalam bidang sains walaupun hakikatnya dia berada di aliran sastera. Dia pernah berada di dalam kelas aliran sains, tetapi disebabkan keputusan kelas biologinya sentiasa dapat E. Maka dia terpaksa berhijrah ke kelas sastera meskipun paling tinggi keputusan ujian bulan biologi hanya mendapat C tolak. Hasil ujian yang paling teruk sekali . malu dan rasa tidak mampu dia memohon berhijrah ke kelas yang paling ramai pelajar itu.
Cerita ‘Terowong Masa’ itu memaparkan prof. Ikmal yang menjadikan mayat rakan karibnya sebagai manusia bionik dan menjadi penyelamat dunia yang ketika itu diancam oleh lubang hitam yang tiba-tiba muncul di belakang bulan. Dihantar ke masa lampau melalui ‘Gerbang Masa’. Namun akhir ceritanya agak sedih, di mana projek tersebut gagal dengan kehilangan Manusia Bionik tersebut di zaman lampau. Begitulah ceritanya. Dan dia sendiri tidak sangka pun yang cerita tersebut akan dinovelkan olehnya suatu hari nanti.
Dia selalu mendapat markah corot dalam subjek sains, terutamanya dalam subjek Biologi dan Fizik. Dan hal itulah yang membuatkannya bertukar dari aliran ke aliran sastera. Dengan bakat sedia ada dalam penulisan dia mula menulis cerpen tentang pelbagai cerita dalam fiksyen itu. Semangatnya cukup menyala-nyala ketika itu. Selepas karya pertamanya dia mula menulis Persepolis Atlantis tiga tahun kemudian. Itupun setahun diambil untuk membuat rangka ceritanya sahaja. Disebabkan masa dan tempat kadang-kadang merampas semua peluangnya untuk menulis. Dia tetap meneruskan walaupun dengan cara merangkak. Baginya biarlah merangkak yang penting sampai di tempat tujuan berbanding berlari namun kecundang ditengah jalan.
Dia masih ingat lagi bagaimana dia bertungkus lumus menyiapkan cerpen Maharaja Octa. Cerita yang ada persamaan dengan filem Star Wars. Namun karya kedua itu terbengkalai di tengah jalan lantaran kekurangan kemudahan. Ketika itu dia tidak memiliki komputer sendiri apatah lagi mesin taip manual. Maka dengan sendirinya karya itu terpaksa dihentikan. Dia melakukan semua itu di HQ S.T John Ambulans yang terletak berhampiran Masjid Negeri Sabah.
Di HQ tersebut, memang kekurangan peralatan. Ia sengaja melepak di situ setiap hujung minggu untuk tujuan menggunakan mesin taip manual lama yang selalu digunakan oleh Pegawai Jack membuat laporan tugasan ambulans. Oleh itu dia selalu datang ke HQ untuk bertemu mereka. Bobby yang lebih kurang sebayanya ketika itu dan adiknya Wan adalah sahabatnya. Dia selalu bersembang dengan mereka di cafeteria Rohayu sambil minum Ais Jagung yang berharga RM 1.20 ketika itu.
Dia berkawan dengan Bobby ketika mereka di tingkatan 5. Masa itu juga dia bertemu dengan Norzesam atau digelar Sam pelajar dari Sandakan yang berpindah ke SMK Sanzac pada tahun 1995. Dia sebenarnya mula masuk ke sekolah itu pada tahun 1992. sehinggalah dia bertemu Bobby pada tahun 1995.
Di HQ, pegawai yang bertugas selalunya adalah Jack dan Syarin. Mula-mula dia aktif melepak di HQ ialah ketika cuti SPM. Masa itu dia tinggal di rumah Bobby selama cuti SPM. 3 bulan lebih dia menetap di rumah Bobby. Mujurlah ibu bapanya tidak kisah sangat. Namun bila di fikirkan kembali. Dia rasa sudah mengganggu kehidupan orang lain. Mak dan ayah dia tercari-cari. Sehinggalah Dulmi, pangkat makciknya itu menelefon ke rumah Bobby. Entah dari mana Makciknya itu dapat nombor talifon rumah Bobby. Sedar-sedar sahaja ketika dia balik ke rumahnya di kampung. Ayahnya cukup marah walaupun wajahnya kelihatan tenang. Ibunya juga sekadar diam tidak berkata.
Ayahnya mengamuk. Bukan kepalang marahnya. Namun semua itu sudah jadi biasa kepadanya. Lantaran terlalu marah ayahnya mengambil kesemua kaset dan walkmannya lalu diletakkan dalam satu plastik dan dan diketuk-ketuk dengan belakang parang sehingga hampir kesemuanya hancur dan rosak. Dia sedih sangat apabila melihat semua itu didepan matanya. ‘Gila agaknya ayah aku ni!’ getus hatinya. Namun dia tidak berani meluahkannya. Cukuplah sekadar dipendam dalam hati. Itu sudah memadai. Dia tidak mahu jadi anak derhaka. Biarlah ayahnya berbuat apa saja yang dia suka.
Sedih hatinya melihat bungkusan plastic itu dilemparkan ke bawah rumah. Dan dibawa arus air laut. Dia cepat-cepat pula turun ke tangga dan mencapai semula bungkusan plastic itu. Mujurlah plastic tersebut tidak hanyut terlalu jauh. Dia sayangkan kaset-kaset itu. Kalaulah ayahnya tahu bagaimana dia mengikat perut untuk membeli kaset-kaset tersebut. Dia sanggup tidak makan waktu rehat di sekolah semata-mata mahu mengumpul duit untuk membeli kaset-kaset penyanyi yang diminatinya.
Rumah lamanya dulu terletak di kampung Pondo laut, Pulau Gaya. Dia cukup suka dengan suasana kawasan setinggan tersebut. Mereka sekeluarga mula berpindah ke situ pada tahun 1985 dari Luuk Jolo. Tahun itu juga dia mula mengenali sekolah di negara yang terkenal itu. Sabah di bawah bayu. Negeri yang majoritinya didiami oleh suku kaum Kadazan-Dusun. Kampong Pondo Laut didiami sepenuhnya oleh orang asing iaitu Bajau Laut dan sedikit kaum Suluk iaitu bangsanya sendiri.
Ketika itu dia dan keluarganya menumpang di rumah sepupunya, Imah. Sepupunya ini adalah anak manja kepada pasangan makcik Minya dan pakcik Nursan. Meraka adalah pakcik dan makciknya yang terbaik. Sukar untuk menemui saudara seperti mereka yang sanggup berkongsi rumah dan hak untuk meneruskan hidup. Di kawasannya ramai saudara yang saling mengenali. Dan dia tidak pernah rasa terasing di kampung itu. Dia cukup bersyukur apabila mereka berada di sini. Negara yang cukup makmur dan banyak rezeki murah berbanding kampungnya di Sucuban, Luuk Jolo, Filipina.
Sebelum masuk darjah satu. Dia masih lagi berpeleseran dari rumah ke rumah di kampug itu. Paling seronok apabila masa air pasang. Ketika itu, laut belum tercemar. Setiap kali air pasang dia boleh lihat dasar laut yang memutih dari permukaaan laut yang hijau dan membiru. Hasil laut adalah rezeki utama di pulau ini. Dia tidak sukar mendapat makanan percuma. Dia boleh dapat kerang yang banyak di bawah rumah dan ketam batu yang sedap dimakan dengan merebusnya dengan air cuka. Kemudian mencecahnya pula dengan air asam sambil menjamah ‘Piutu’ sejenis makanan tradisional orang-orang suluk yang diperbuat dari ubi kayu. Biasanya Piutu ini dimasak dengan cara ‘steam’. Ada peralatan khas yang digunakan untuk memasaknya. Selain Piutu, ‘Sianglag’ juga adalah makanan tradisi yang diperbuat dari bahan yang sama. Cuma caranya berbeza dengan cara memasak Piutu. Kedua-duanya lebih baik dari nasi. Itulah makanannya yang paling disukai. Dari segi ketahanan makanan tersebut dalam perut memang diakui. Kalau dia makan Piutu di pagi hari dia tidak akan lapar sehingga petang.
Aktivitinya setiap petang ialah menunggu air surut. Tatkala air surut dia boleh ke pantai bermain bot kecil yang ditarik menggunakan tali. Cukup seronok mengajar kawan dihadapan yang menarik bot permainan yang sama. Mereka akan berkejaran sambil bergelak ketawa. Kadang-kadang kehadiran budak-budak Bajau Laut menyebabkannya tidak selesa. Tetapi ketidak selesaan itu hilang apabila dia sudah pandai bercakap dalam bahasa Bajau Laut. Malah dia berkawan ramai dengan budak-budak dari suku kaum yang dahulunya dianggap oleh orang-orang Suluk sebagai ‘Hamba Abdi’ yang tiada maruah. Macam kes orang Afrika yang dihamba-abdikan oleh penjajah.
Dia teringat ketika di Sucuban, Luuk. Orang-orang Bajau Laut ini menetap di tepi-tepi laut yang ada terumbu karang dan hidup mencari rezeki di kawasan itu. Mereka membina rumah dengan menggunakan kayu bakau dan atap nipah. Mereka ini hidup selalu dalam ketakutan. Aapa tidaknya, kalau orang-orang dari kampungnya ingin meminjam bot yang dipanggil ‘ Sakayan’ atau ‘Bangka’. Mereka hanya akan membidik dan melepaskan tembakan pistol atau M-16 ke arah perkampungan mereka. Dan kerana ketakutan orang-orang bajau Luat akan menghantar ‘Sakayan’- perahu yang ada dua pelampung buluh di sisi kiri dan kanan perahu. Atau Bangka yang merupakan perahu sampan kecil dan hanya muat untuk dua hingga empat orang. Dia ketika itu masih terlalu kecil untuk mengingat semua itu. Hanya ada beberapa memori yang masih segar dalam ingatannya. Walau bagaimanapun ada juga ‘Arong’-satu panggilan khusus untuk wanita-wanita berumur Bajau Laut. Ada juga Arong yang memang berkawan baik dengan keluarganya. Biasanya ibunya akan selalu ke rumah Arong ini, yang dia sendiri bukan ingat pun nama Arong tersebut. Tetapi Arong ini cukup baik dengan mereka. Kadang-kadang-kadang dia mendapat makanan ‘Sianglag’ yang dibuat oleh Arong. Ada dari suku kaumnya yang jijik dengan makanan orang-orang Bajau Laut ini. Baginya masa itu tidak pernah terfikir untuk berbuat demikian. Biasalah budak-budak yang baru berbau pupuk jerangau. Masih terlalu mentah untuk berfikir tentang sikap bangsanya yang sering memulaukan bangsa Bajau Laut atau juga dikenali sebagai ‘Siamal’. Dia tidak kisah dengan apa orang kata. Begitu juga ibunya. Apa yang penting kehidupan mesti diteruskan dalam kawasan yang sukar seperti kampungnya itu. Masa perut dia melecur tersiram Teh O panas di Siasi dulu, orang Siamal ini juga yang bantu ubatkan dengan meletakkan putih telur pada kesan melecur pada perutnya yang sehingga kini masih meninggalkan parut hitam yang tak ketara.
Orang Siamal ini biasanya datang ke kampungnya untuk menjual hasil laut. Yang peliknya suku kaumnya tetap membeli hasil laut. Kadang-kadang mereka akan merampasnya dengan mengancam keselamatan mereka dengan senapang. Mahu tak mahu orang Siamal ini terpaksalah memberikan secara percuma. Ketika itu, dia bukannya faham sentimen perkauman di negeri itu. Kampung Sucuban, terletak di tepi laut dan majoritinya adalah nelayan selain bertani dan kesemuanya adalah suku kaum Suluk.
Kepulauan Luuk terletak di Timur Sabah. Lebih kurang 380 kilometer dari Sabah dan 300 kilometer ke Zamboanga City yang terletak di utara Luuk. Bandar bagi pulau ini dikenali sebagai Jolo. Sebutannya menggunakan J sebagai H. Jadi Jolo menjadi Holo. Di Luuk ada beberapa daerah yang juga mewakili kawasan Luuk seperti kampungnya Sucuban, Lubing Lahing, Kallingalan Kalaung, Old Panamao, Panglimo Estino dan Sang.
Kawasan Sucuban merupakan antara kawasan yang menarik ketika itu. Sekarang Dia pun tidak pasti sudah bagaimana rupanya kawasan itu setelah 25 tahun meninggalkannya. Tempat yang paling dia suka ketika itu ialah di hujung jambatan batu. Di jambatan itulah dia dan kawan-kawannya sering bermandi-manda dalam usia yang masih kecil. Bahaya laut bukanlah masalah yang perlu ditakutinya ketika itu. Disebabkan dia memang sudah biasa dengan laut dan sudah mahir berenang maka dia berani bermain bersama rakan-rakannya yang lain.

earth
earth
KAUM SULUK @ SULUKEN


Suku Suluk




Kaum Suluk atau Sulu berasal daripada Kepulauan Sulu danBorneo (Sabah) sejak zaman Kesultanan Sulu lagi. Kaum Suluk ini menggunakan bahasa Tausug sebagai bahasa pertuturan. Agama rasmi yang dianuti adalah agama Islam. Kaum Suluk ini juga mempunyai budayanya yang unik dan tersendiri. Antara contoh yang popular adalah pakaian tradisionalnya iaitu KUPOT dan tarian, Daling-daling. Di sabah pusat petempatan bagi orang suluk adalah terletak di daerah kudat,semporna,sandakan,lahad datu,kota kinabalu,menggatal,tuaran,telipok.
Masyarakat Malaysia kurang mengenali siapa sebenarnya suku kaum Suluk yang terdapat di Sabah itu. Orang Suluk tidak memanggil diri mereka Suluk melainkan menggelar diri mereka Tausug yang secara 'harfiahnya' membawa maksud "Orang dari Sulu". Orang Tausug hingga hari ini masih menjadi pelarian samada di Sulu atau di Sabah kerana tidak mengakui ketuanan Filipina keatas Negara mereka Sulu. Mereka saban tahun memerangi Kerajaan Filipina kerana menganggap diri mereka dipencil dan dianiaya oleh kerajaan Filipina hingga hari ini.
Kaum Tausug atau Suluk adalah majoriti di kepulauan Sulu dan bahasanya Bahasa Sug adalah bahasa perantara atau lingua franca sebelum era kesultanannya lagi hingga kini. Kaum Tausug atau Suluk berasal dari rumpun Melayu-Austronesian (Polenesian) sebagai mana masyarakat Nusantara di sekitarnya. Bahasa Sug yang mereka tutur adalah mirip bahasa Melayu lama bercampur bahasa Arab dan bahasa etnik lain di sekitar Mindanao. Mengikut sejarah, bahasa asal Suluk sebenarnya adalah dari bahasa asal Orang Tagimaha (Taguima dari Basilan).
Mengikut sumber dari Salsilah Sulu yang dicatat oleh pencatat sejarah Najeeb Saleeby dalam bukunya The History Of Sulu (Manila: 1908), suku kaum Tausug ini dan bahasanya berasal dari beberapa etnik yang bergabung iaitu Buranun, Tagimaha, Baklaya, Orang Dampuan dan Orang Banjar. Mereka berhijrah ke kepuluan Sulu sehingga terbentuk satu masyarakat yang dikenali sebagai masyarakat Tausug.
Orang Buranun dipercayai yang terawal adalah orang yang menduduki kawasan pergunungan di Sulu dan penempatan terkenal mereka ialah di Maimbung.
Orang Tagimaha pula bermaksud kumpulan pelindung yang datang dari Pulau Basilan yang mana asal sebenar mereka adalah dari pulau besar Mindanao juga dan penempatan terkenal mereka ialah di Buansa atau sekarang dikenali sebagai Jolo (sbt. Holo).
Orang Baklaya bermaksud orang yang menduduki persisiran pantai adalah dipercayai datang dari Sulawesi Indonesia dan penempatan mereka ialah di Patikul.
Orang Banjar pula berasal dari Kalimantan, Borneo Indonesia. Tempatnya di Kalimantan ialah di Banjar Masin.
Orang Dampuan pula berasal dari Champa iaitu salah satu tempat bersejarah di Indochina yang sekarang dikenali sebagai Vietnam dan inilah kaum-kaum seperti yang disebut di atas yang mewarnai wajah bahasa dan rupa paras orang Tausug itu sendiri.[1]
Suku kaum Tausug juga punya beberapa dialek atau slanga mengikut kawasan atau daerah di antaranya ialah slanga Tausug Tapul, Tausug Basilan, Lugus, Gimbahanun dan lain-lain. Unsur-unsur bahasa Jawa juga ada terdapat dalam bahasa Sug ini tidaklah menghairankan kerana rumpun Melayu di rantau Nusantara ini antara satu sama lain ada similaritinya. Ini disebabkan kekuasaan kerajaan Srivijaya dan Majapahit di tanah Jawa pernah mempengaruhi daerah-daerah sekitar wilayah Kepulauan Sulu sebagaimana sebelum kemunculan kerajaan awal Melayu Melaka. Maka setelah kedatangan Islam muncullah kesultanan Sulu sekitar tahun 1457 M dan pemerintahan Sultan-sultan Sulu berlangsung begitu lama yang menyumbang kepada Bahasa Sug terus bertahan hingga hari ini.




Asal Usul Istilah Tausug
Tausug berasal dari dua suku kata “Tau” (sbt Ta’u) bermaksud “orang” dan “Sug” bermaksud “Arus”. “Orang Arus” maka bolehlah diertikan sebagai orang yang menongkah arus atau orang yang pekerjaannya ada kaitan dengan pasang surut air laut. Kita mengetahui kepulauan Sulu terdiri dari ratusan pulau yang mana pekerjaan penduduknya adalah nelayan dan memungut hasil laut seperti mutiara, agar-agar laut, gamat serta menjalankan perniagaan secara Barter antara Borneo Utara (Sabah) dan Zamboanga dan lain-lain kawasan di Nusantara. Bahkan sebahagiannya menjalankan aktiviti di luar kawalan iaitu aktiviti pelanunan di sekitar perairan Laut Sulu hingga ke Laut Sulawesi dan Laut China Selatan. Maka jelaslah asal gelaran “Orang Arus” itu sesuai dengan kehidupan harian masyarakat Tausug yang menjadikan lautan sebagai sumber kehidupan mereka.
Satu lagi tafsiran dari perkataan Tausug ialah “Tau Maisug”. “Maisug” bermaksud pemberani iaitu “Orang Yang Berani”. Sebagaimana Spanyol mengakuinya begitu juga tentera Amerika Syarikat malah Ferdinand Marcos sendiri bermatian memerangi kaum ini dengan mengistiharkan undang-undang tentera di Mindanao dan Sulu. Sebab itu gelaran “Juramentado” (Berani Mati) adalah gelaran Spanyol kepada Tausug. Salah satu dari bukti keberanian orang Suluk ini ialah seperti yang dinyatakan oleh Prof. Cesar.
“Perwira-perwira Islam yang setelah menjalani upacara “keagamaan” dan menunaikan sembahyang semalaman dengan pendeta (Guru Agama - pent.) pada esok harinya akan menyerbu dan menyerang pelanggar-pelanggar Kristian dengan keazaman membunuh seberapa ramai musuh dan mereka ini tidak dijangkakan akan pulang dengan selamat. Harapan yang tinggi bagi perwira-perwira yang sanggup berkorban ini untuk mendapatkan balasan syurga”
Asal Usul Istilah Suluk
Masyarakat Melayu Borneo Utara (Sabah) dan Kalimantan termasuk juga Brunei menggelar kaum Tausug sebagai orang Suluk. Penulis berkeyakinan bahawa panggilan “Orang Suluk” terhadap kaum Tausug ini oleh masyarakat Melayu itu berdasarkan dua sebab.
Pertama: Perkataan “Suluk” terhasil dari dua perkataan Sulu dan Sug. Oleh kerana masyarakat Melayu sendiri sukar menyebut “Sug” itu dengan sebutan yang betul maka lidah pelat orang Melayu tentu menyebut “Sug” itu dengan sebutan “Suk”, maka hasilnya kita akan lihat kemudian tergabungnya perkataan Sulu + Suk, yang membawa pengertian orang Sug di Sulu atau Suluk. Orang Melayu Brunei adalah yang terkenal menggelar Orang Tausug ini sebagai Suluk seperti yang terdapat dalam buku Tarsilah Brunei. Kesukaran orang Melayu menyebut perkataan ‘Tausug’ itu diganti dengan sebutan yang sesuai pada lidah mereka iaitu Suluk.[3]
Kedua: Perkataan ‘Suluk’ berasal dari istilah ilmu Tasawwuf. Tasawwuf adalah sebahagian dari ilmu Islam yang sangat mendapat perhatian terutamanya di sekitar Nusantara. Di dalam Islam ia juga dikenali sebagai ilmu Ihsan. Bersuluk bermaksud orang yang menyibukkan dirinya dengan zikrullah (mengingat dengan menyebut nama Allah swt sebanyak-banyaknya) di satu tempat tertentu. Manakala dari kata jamaknya ‘Salik’ iaitu seseorang yang menempuh jalan bersuluk mendekatkan diri kepada Allah swt mengikut kaedah Tasawwuf, membersih atau memurnikan rohaninya dengan menjadikan Allah swt sahaja sebagai tujuan hidup dan matinya.[4]
Seorang Salik yang telah mengenal Rabbnya maka tiada yang wujud dalam pandangannya melainkan kewujudan Allah swt al-khalik pendek kata hatinya dipenuhi oleh kebesaran Allah swt. Sebab itu orang Suluk ini ketika sampai di kemuncak kerohaniannya akan terjun ke medan perang setelah panggilan jihad kedengaran kerana tujuannya hanyalah Allah swt semata.
Ilmu Suluk ini semestinya dipimpin oleh para syeikh yang arif billah. Para syeikh atau guru inilah yang mencetak para mujahid kearah jihad fisabilillah yang digeruni pihak musuh. Prof. Cesar Adib Majul berkata:
“..tetapi kepada mereka atau para pendeta (Guru Agama - pent) yang mempersiapkan mereka untuk menjalankan tugas tersebut, mempertahankan dar ul-Islam adalah suatu tanggungjawab yang agung. Bagaimanapun, kepada orang-orang Islam Sulu patriotisme dan Islam sangatlah erat hubungannya”.[5]
Maka dapatlah disimpulkan perkataan Suluk itu secara harfiahnya bermaksud orang Islam Sulu yang berpegang kuat dengan ajaran Islam dan sanggup berkorban nyawa demi agama, maruah bangsa dan tanah air tercinta.
Orang-orang Tausug ketika dulu sangat menghormati Ahlul-Bait samada dari keturunan Syarif (Sayyidina Hassan ra) atau Sayyid atau Habib (Sayyidina Hussein ra). Orang Tausug dipanggil orang Suluk oleh orang Melayu sebab mengamal tasawwuf yang dibawa oleh para Ahlul-Bait tersebut. Mereka adalah Sufi yang rela mati syahid kerana Agama, bangsa dan negara




Pertunjukan Pahlawan Tausug. Orang Tausug telah berjaya mempertahankan wilayah mereka dari ditakluk selama hampir 400 tahun hingga ke hari ini dari penjajah. Peperangan yang panjang menyebabkan mereka ketinggalan dari arus perdana dan sifat mereka yang kasar terhadap musuh telah menjadi identiti mereka hari ini.
Powered By Blogger

Tidak ada komentar:

Posting Komentar